Hvem kan få tjenesten?
Alle som har rett til å søke om byggetillatelse etter §§ 20-3 og 20-4.
Tjenestens innhold
- Saksbehandling og vedtak etter plan- og bygningslovens §§ 20-3 og 20-4 (tiltak som krever søknad om tillatelse).
- Informasjon og veiledning om kommuneplanens arealdel, vedtekter og retningslinjer som er relevant for saken samt veileder.
- Vi tilbyr forhåndskonferanser i byggesaker ved behov.
Hva kan du forvente av oss?
- Vi møter deg med høflighet og respekt.
- Vi informerer deg som søker dersom det inntrer forhold som kommunen ikke har kontroll over og som kan påvirke fremdriften i saksbehandlingen. Dette kan for eksempel være klager/protester.
Hva vi forventer av deg?
- Du som søker er ansvarlig for at søknaden er fullstendig og i henhold til "Forskrift om byggesak” kapittel 5.
- Frister for innlevering blir holdt.
Praktiske opplysninger
Vi har tilbud om elektronisk byggesak. Du kan sende søknad via internett og hente alle opplysninger du trenger der. Se www.dibk.no.
- Gebyr for behandling av byggesøknader vedtas hvert år av kommunestyret. Prisen er avhengig av tiltakets størrelse og omfang.
- Gebyrregulativet er tilgjengelig på vår Internettside. Gebyr for andre nødvendige tjenester utover selve byggesaksbehandlingen kommer i tillegg.
Forhåndskonferanse:
Du finner opplysninger om søknadsbehandling på vår nettside. Ved kompliserte saker hvor det er behov for ytterligere avklaringer før søknad sendes inn, kan det bestilles forhåndskonferanse (gebyr for forhåndskonferanse fremkommer i gebyrregulativet), jfr. byggesaksforskriften § 6-1.
Saksbehandlingstid
- Lovbestemte tidsfrister følger av plan- og bygningslovens § 21-7 og byggesaksforskriftens kapittel 7.
- Vi søker å behandle alle byggesaker snarest mulig etter at fullstendig søknad er mottatt.
- Saksbehandlingstiden varierer avhengig av sakens omfang. Dersom tidsfristen i plan- og bygningsloven § 21-7 første og fjerde ledd overskrides, reduseres gebyret med 25 % for hver påbegynte uke fristen overskrides.
Klageadgang
Informasjon om klageadgang fremgår av vedtaket.
Ansvarlig for tjenesten
Fagsjef Byggesak ved enhet for Plan og utbyggingstjenester
Postadresse: Horten kommune, Postboks 10, 3191 Horten
Besøksadresse: Teatergata 11
Telefon: 33 08 50 00
E-post: postmottak@horten.kommune.no
Webadresse: https://www.horten.kommune.no
Åpningstider: 08.00 - 15.00