Digihjelp til innbyggerne 

Horten kommune lanserte digihjelpen på Horten bibliotek i uke 38. Digihjelpen er et tilbud for deg som trenger litt bistand på den digitale reisen.

Digihjelpen er et tilbud utviklet i samarbeid mellom alle kommunalområdene i Horten kommune. NAV Horten søkte midler gjennom Digihjelpordningen. Sammen har vi konkludert på at Horten kommune bør samordne sin innsats for å for å bistå innbyggere med digital hjelp og opplæring – og at Horten bibliotek er en viktig møteplass der personalet har den riktige veiledningskompetansen til å gi innbyggerne våre en større digital selvtillit og trygghet.  

I uke 38 utvider vi det allerede eksisterende tilbudet når vi åpner en egen liten pod der innbyggerne kan få veiledning i ro og der personvernet er godt ivaretatt.  

Hvor og hvordan kan du bruke digihjelpen i Horten? 

Digihjelpen er en veiledningstjeneste for innbyggere med lav digital kompetanse der du kan booke deg en veiledningstime med en bibliotekar på Horten bibliotek. Veiledningen kan vare inntil 60 minutter på tirsdager og torsdager mellom 10 og 14. Du kan bestille tid ved å henvende deg i skranken, ring oss på tlf. 33 08 53 30 eller send oss en e-post til post@htnbib.no.  
Du kan ta med eget utstyr eller låne PC på biblioteket. Trenger du hjelp med noe som krever innlogging; ha gjerne passord, kodebrikker o.l. klart, så sparer vi tid.  

Dette tilbudet blir i et eget liten rom som tar god hensyn til ditt personvern.  

Hva kan du få hjelp til? 

Vi hjelper deg med å få satt opp e-post, sikkerhet på nett, kommunens digitale tjenester, skriveprogrammer, sosiale medier og offentlige nettsider.  Biblioteket gir daglig veiledning i bruk av digitale tjenester som å laste ned en app og komme i gang med å lese e-bøker, kopiering, utskrifter, fax, scanning, e-post, innlogging wifi, og lignende. Men nå ønsker vi også å tilby mer grunnleggende veiledning for å kunne bli en digital bruker av søknader og innhente informasjon. Digihjelpen kan bidra til å fylle ut søknader, men vi driver ingen form for saksbehandling.  

Du kan få hjelp til:  

  • Laste ned apper, innlogging med wifi, sette opp e-post og sikkerhet på nett  
  • Bli mottaker av digital post 
  • Lære deg å bruke ulike digitale søknadstjenester/skjemaer 
  • Finne ut hvordan du skal søke etter riktig informasjon og ta i bruk ulike digitale tjenester 
  • Sende inn henvendelser og spørsmål digitalt – bruke chatboter.  

Innbyggerne i Horten vil nå nyte godt av at vi vil samhandle bedre på tvers i kommunen. Vi kommer til å utvikle tilbudet videre med å sikre tilgjengelig personalet fra ulike fagområder i aktuelle perioder, for eksempel vil barnehageadministrasjonen kunne være tilstede i tiden før søknadsfrist til barnehage.  

- Vi gleder oss over å kunne bidra til å bygge digital selvtillit blant innbyggerne våre og skape økt nysgjerrighet og kunnskap om den digitale reisen som det har stor betydning at alle er med på. Målet er ikke å utvikle eksperter, men gi alle en trygghet til våge å bli mer digital.  

 

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager: 08-15.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284