Digital post

Horten kommune sender mer og mer post digitalt til alle.  Det vil fortsatt kunne komme noen brev til deg på papir, men vi ønsker på sikt å kunne klare å sende alle brev digitalt.
 

Hvorfor digital post?

Stortinget endret allerede i 2014 forvaltningsloven med tanke på at digital kommunikasjon skal være førstevalg i dialogen mellom innbyggerne og det offentlige.  Lovendringen innebærer at offentlige virksomheter kan basere seg på elektronisk kommunikasjon med den enkelte, med mindre denne har reservert seg mot det.

Ifølge norge.no sender offentlige virksomheter ut 40 millioner brev i året. Det belaster miljøet, og er en helt unødvendig bruk av ressurser.  Vi ønsker å oppfordre alle våre innbyggere til å ta i bruk sikker digital postkasse.  Da hjelper du også til å spare miljøet.
I Horten kommune så har ca. 48,8% av alle innbyggerne valgt å ta i bruk Sikker digital postkasse.  Det er nest best i Vestfold.  

Bedre service med digital post

For oss i Horten kommune innebærer digital postforsendelse:

  • en trygg og sikker kommunikasjon med deg
  • bedre service og raskere svar til deg
  • et viktig ledd i prosessen mot en døgnåpen kommune
  • at vi sparer miljøet 
  • at vi bruker mindre penger på porto og papir

Sjekk ut film om digital post fra det offentlige.

Sikker digital postkasse – SDP

Det er enkelt, sikrere og kommunen sparer penger. Vi anmoder derfor om at flest mulig skaffer seg digital postkasse.  Horten kommune sender ut brev elektronisk til innbyggere og næringsliv. Over halvparten foretrekker å lese posten elektronisk. 

Å motta post elektronisk innebærer flere fordeler for deg. Du får: 

  • raskere svar og informasjon fra det offentlige 
  • varsel på SMS eller e-post når du får brev fra oss
  • tilgang til posten din hvor og når du vil
  • samlet og lagret posten din trygt og gratis ett sted

Siden du må logge deg inn for å lese brevene, er du sikker på at ingen andre kan lese posten din. Du risikerer heller ikke at brev blir borte i postgangen. Digital postkasse er den sikreste postgangen som finnes.

Horten kommune anbefaler også at du skaffer deg digital postkasse. Du kan velge mellom to; Digipost og eBoks. Begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet og er gratis å opprette og bruke. Direktoratet for IKT og forvaltning (Difi) har laget en enkel veiledning om hvordan du velger og oppretter postkasse. Hvis du ikke oppretter digital postkasse, vil du få posten fra oss i Altinn.

Registrer deg for å motta post digitalt

For at Horten kommune skal kunne sende digital post til deg, må du ha registrert mobiltelefonnummeret og/eller e-postadressa di i det nasjonale kontaktregisteret. Gå inn på norge.no og registrer deg, eller hvis du allerede er registrert, for eksempel ved at du mottar skattemeldingen din på Altinn, gå inn og kontroller at opplysningene er riktige.

Reserver deg om du ønsker å motta post på papir

Privatpersoner som fortsatt ønsker å motta post på papir, kan reservere seg mot digital forsendelse. Det gjør du på norge.no. Dersom du tidligere har reservert deg, men nå ønsker digital post fra oss, opphever du reservasjonen samme sted.

Aldri brukt ID-porten?

Dersom du aldri har registrert mobilnummeret eller e-postadressen din ved innlogging til en offentlig tjeneste på nett via ID-porten, er det ikke nødvendig å reservere seg. Da kan Horten kommune ikke varsle deg på SMS eller e-post om at vi har sendt deg post, og må derfor sende posten på papir.

Unntak

Noen systemer som kommunen benytter har ikke funksjonalitet til å sende digitalt.  Derfor vil du fortsatt noen ganger kunne få brev i postkassen fra oss.

Firmaer og organisasjoner

Firmaer og organisasjoner får digital post i Altinn. Firmaer kan ikke reservere seg mot å motta digital post fra det offentlige. Alle typer virksomheter må derfor logge seg inn i Altinn og registrere en varslingstjeneste med mobilnummer og/eller e-postadresse. Kommunen sender beskjed dit når det ligger post i firmaets digitale postkasse. Hvis andre enn daglig leder skal håndtere posten, må daglig leder gi dem tilgang til firmaets meldingsboks inne i Altinn.


 

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager kl. 08.00-15.00,
    onsdager kl. 08.00-14.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284