| Barna kommer
med forslag til aktiviteter og leker | De voksne lar
barna medvirke i valg av aktiviteter og innholdet i SFO-tiden, og endrer sine
planer etter dette |
| Barna er i
lek med hverandre | Voksne har
oversikt og følger med på hva som blir sagt og gjort |
| Barna viser
glede og trivsel med smil og latter | Voksne legger
til rette for ulike aktiviteter; ved å finne fram utstyr, foreslå aktiviteter
og arrangere leker |
| Barna sier de
synes det er gøy å være på SFO | De voksne
benytter skoleferier til å arrangere aktiviteter som skiller seg ut fra
hverdagen og skaper variasjon, basert på barnas ønsker |
| Barna sier
ifra om det har skjedd noe ugreit, for eksempel krangling eller utestengning | Voksne er
gode rollemodeller ved å lytte til barna, være vennlige, inkludere alle og
vise genuin interesse for barna |
| Barna viser
omsorg og gjensynsglede overfor hverandre og de voksne | Voksne
veileder barna til å løse egne konflikter gjennom refleksjon |
| Barna gleder
seg til måltidene og spiser sunn mat | Voksne er til
stede der barna er og har oversikt over barnegruppa |
| Barna leker
sammen på tvers av alder, kjønn og kultur | Voksne deltar
i aktiviteter og samtaler med barna |
| Barna er
fysisk aktive i lek ute eller i gymsalen, for eksempel ballspill og andre
leker | Voksne legger
til rette for ernæringsmessig gode måltider og hjelper barna til å ha gode
måltidssituasjoner |
| Barna
uttrykker seg kunstnerisk gjennom rollespill, dans eller sang hvis de har
lyst til det | Foresatte
kommer med gode tilbakemeldinger på aktivitetstilbudet på SFO |
| Barna tegner,
maler eller gjør andre kreative aktiviteter hvis de har lyst til det | |