Melde bekymring eller klage på en barnehage

Her finner du informasjon om hvordan du kan gå frem hvis du som forelder er bekymret for eller ønsker å klage på forhold i barnehagen. Det kan være forhold som handler om barnas sikkerhet i barnehagen, eller bekymring for barnehagens kvalitet og innhold. 

Styrer eller daglig leder

For at det skal være best mulig samarbeid mellom hjem og barnehage bør alle tilbakemeldinger forsøkes løst på lavest mulig nivå. Det vil si at tilbakemeldinger gis først til pedagogisk leder på avdelingen. Dersom saken ikke oppleves løst kan foreldre/foresatte ta kontakt med barnehagens styrer/leder. Det er barnehagens ledelse og eier som er ansvarlig for tilbudet, og som skal samarbeide med alle foreldre og foresatte.

Barnehagens samarbeidsutvalg

Hvis bekymringen din gjelder generelle forhold i barnehagen, kan du også ta det opp med barnehagens samarbeidsutvalg (SU). Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg som består av representanter fra foreldre og ansatte i barnehagen, og eventuelt barnehagens eier.

Barnehagens eier

Hvis du opplever at barnehagens ledelse ikke tar din bekymring eller klage på alvor kan du melde fra videre til barnehagens eier. Det er barnehageeier som er juridisk ansvarlig for at barnehagen drives i samsvar med gjeldende lover og forskrifter. 

Det er Horten kommune som er eier av de kommunale barnehagene, og de private barnehagene har ulike eiere. Kontaktinformasjon om barnehageeier skal finnes på den enkelte barnehages hjemmeside.

Barnehagemyndigheten

Hvis du opplever å ikke bli møtt på din bekymring eller klage, verken hos styrer/daglig leder eller barnehageeier, kan du ta kontakt med barnehagemyndigheten i Horten kommune. 

Rutine for håndtering av bekymring/klage

Formål

  • Sikre at barnehagen i samarbeid og forståelse med hjemmet, ivaretar barnas behov for omsorg og lek og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling.
  • Sikre at alle barn er trygge i barnehagen.
  • Sikre at foreldre og andre blir hørt når de har en bekymring rundt en barnehage.

Når barnehagemyndigheten mottar en klage vurderer vi hvordan den følges opp ut fra meldingens innhold/omfang og alvorlighetsgrad.

Når det kommer en bekymring kan det være behov for samtale og veiledning, både med foresatte og barnehagen. Foresatte informeres om at saken varsles barnehagen. Foresatte som melder klager til barnehagemyndigheten vil få en tilbakemelding om hvordan klagen deres blir fulgt opp.

Temaer som kan meldes barnehagemyndigheten kan blant annet være:

  • Barnehagens psykososiale miljø
  • Enkeltbarns rett til et godt barnehagemiljø
  • Samarbeid med barnehagen
  • Barnehagens bemanning
  • Politiattest i barnehage
  • Manglende pedagogisk innhold

Listen er ikke uttømmende.

Klagen kan sendes til barnehagemyndigheten@horten.kommune.no 

Minner om at sensitive opplysninger ikke skal sendes på e-post. Klagen kan eventuelt sendes i posten til: 

Horten kommune v/barnehagemyndigheten

Postboks 10, 3191 Horten

Klagen eller bekymringsmeldingen din må være skriftlig.

Statsforvalteren

Statsforvalteren i Vestfold og Telemark er siste klageinstans.