2 Evaluering av fjorårets årsplan
Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplanen for barnehagen (Rammeplan, 2017)

Strandparken barnehage bruker prosjektarbeid som arbeidsmetode i vårt pedagogiske arbeid. i 2024/2025 så har vi brukt boken “hvis du kommer til jorda” av Sophie Blackall som felles utgangspunkt for prosjektarbeid på avdelingene. Dette ser vi gir et viktig fellesskap i barnehagen. Barnas nysgjerrighet og medvirkning har en sentral plass i utvikling av et prosjekt, derfor har dette gått i ulike retninger på avdelingene. Felles for alle avdelingen er imidlertid at vi gjennom prosjektet har arbeidet med barnehagens fokusområder og mål. Vi har skapt noe sammen, fått felles opplevelser, som bidrar til å utvikle og styrke vennskap mellom barna, både internt og på tvers av avdelingene. I året som har gått har vi fått en større forståelse for hva prosjekt arbeid er som igjen gir et enda bedre utgangspunkt for personalet og skape gode hverdager for alle barn.
Igjennom større forståelse for prosjektarbeid så ser vi også en progresjon i lek og læringsmiljø. Alle avdelinger har jobbet kontinuerlig med å skape dynamiske lekemiljøer som hele tiden er i endring for å skape rammer som bidrar til at lek og prosjektarbeid går hånd i hånd. Gjennom å utforske boken og karakterene i den, har alle avdelingene arbeidet med temaer innenfor alle fagområdene. Vi har brukt annen litteratur, leken, digitale verktøy og alternativ supplerende kommunikasjon for å sikre at alle var med og fikk bidra i utviklingen av prosjektet.
I året som har gått har alle avdelinger vært delt i mindre grupper igjennom uken. Dette mener vi er viktig for vi ser at mindre grupper gjør det lettere for barna å knytte seg til voksne og hverandre, det gir økt trygghet og bedre sosial utvikling. Barna får mer tid og rom til å uttrykke seg og det blir lettere å bli hørt og sett av de voksne. Barna har ulike behov og forutsetninger, og i mindre grupper ser vi at personalet lettere kan tilpasse aktiviteter og støtte alle barns utvikling uansett forutsetninger. Vi ser tydelig at barna engasjerer seg mer når vi bruker mindre grupper som arbeidsmåte.
Erfaringene vi har gjort dette året er at vi vil fortsette med et felles prosjekt for hele barnehagen, det gjør vi fordi vi opplever at det styrker fellesskapet, vennskap og trygghet. Vi vil fortsette å styrke leken ved å videreutvikle arbeidet med inkluderende lekemiljøer. Vi vil fortsette og bruker mindre grupper igjennom uken som arbeidsmetode fordi vi ser at det øker kvaliteten på barnehagetilbudet og vi skaper en større trygghet i gruppen. I Strandparken barnehage er det mange flerspråklige barn og familier som har et annet morsmål enn norsk. Vi vil derfor ha et større fokus på utviklingen av vårt språkmiljø og systematisere bruken av alternativ supplerende kommunikasjon i hele barnehagen.