11 Overganger
Overganger
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygt i barnehagen og i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn.
Samarbeid med barnas hjem
- Foreldremøte og foreldrerådsmøte i september og mars/april.
- Vi inviterer til foreldresamtaler høst og vår.
- Synlige planer og vurderinger i ukeplaner og periodeplaner.
- Dokumentasjon i Visma barnehagen.
- Arrangementer både høst og vår som motiverer til kontakt hjem/barnehage.
- Møter i Samarbeidsutvalget og i Foreldrenes arbeidsutvalg.
- Daglig foreldrekontakt i bringe og hentesituasjoner.
- Dokumentasjon av barnas opplevelser er synlig på hver avdeling.
- Brukerundersøkelse i januar
Når barnet begynner i barnehagen
I juni, før oppstart i Gartnerløkka barnehage, inviteres nye barn og foreldre til fire besøksdager. Her blir det omvisning, introduksjon av barnehagen, praktisk informasjon og en gjennomgang av våre forventninger til foreldrene.
Vi definerer fem «tilvenningssdager», men presiserer at innkjøring er individuelt og at noen trenger litt lenger tid for å bli kjent og trygg i barnehagen. Vi anbefaler kortere dager den første tiden.
Dag 1:
Forelderen er sammen med barnet hele tiden og har alt ansvar. Målet er å bli kjent med barnehagen og kontaktpersonene. Dagen varer i 2 timer, med oppsummert samtale og avtale om neste dag ved henting.
Dag 2:
Forelderen er fortsatt med hele tiden og støtter barnet i lek og rutiner. Kontaktpersonene observerer og lærer om barnets behov. Dagen avsluttes med oppsummering og plan for neste dag.
Dag 3:
Kontaktpersonene tar over enkelte rutinesituasjoner som måltid og stell. Forelderen er til stede, men barnet oppmuntres til å være mer selvstendig og søke støtte fra ansatte.
Dag 4:
Forelderen trekker seg mer tilbake, men er fortsatt i nærheten. Kontaktpersonene har hovedansvaret for lek og rutiner.
Dag 5:
Kontaktpersonene tar det meste av ansvaret. Forelderen er tilgjengelig, men i bakgrunnen. Dersom barnet er trygt, kan forelderen forlate avdelingen kort etter avtale.
I løpet av de første dagene har pedagogisk leder en startsamtale med foreldrene. På årets første foreldremøte blir planer for det pedagogiske arbeidet igjennom året fremlagt.
Trygg tilvenning i Hortens barnehager
Overganger innad i barnehagen
Overganger skjer også innad i barnehagen. Personalet skal sørge for at barn og foreldre får tid og rom til å bli kjent med barna og personalet når de bytter barnegruppe.
Hovedsakelig gjelder dette barn fra småbarnsavdeling som skal over på storbarnsavdeling. Gjennom året skapes kontakt på tvers av huset gjennom at vi besøker hverandre, i utetiden og andre tilrettelagte aktiviteter.
Småbarnsavdeling lager en plan for fordeling av de barna som skal over til storbarnsavdeling med utgangspunkt i sammensetningen og funksjonaliteten i barnegruppa som skal videre, og med hensyn til storbarngruppenes sammensetning. Barnehagen gjennomfører også overgangssamtaler mellom avdelingene for å sikre at overgangene innad i barnehagen skal bli best mulig. I småbarnsavdelingens foreldresamtaler på våren informeres foreldre om tanker rundt fordelingen av barna. Barna får velkomstbrev fra sine respektive storbarnsavdelinger. Innad i barnehagen avtales det besøkstider og det er hyppige besøk frem mot sommeren. Etter sommeren begynner disse barna på storbarnsavdelingene fra første dag etter sommerferien
Overgangen fra barnehage til skole og SFO
Horten kommune har en overordnet plan for samarbeid mellom barnehage og skole, «Samarbeid for sammenheng hjem, barnehage, SFO og skole». Vi er en sentrumsnær barnehage som grenser til flere skoler. Vi ønsker å strekke oss langt for at alle barn siste året i barnehagen skal få besøke «sin» skole.
Gartnerløkka barnehage og Sentrum skole har et utvidet samarbeid og legger egen plan for sammenheng og overgang mellom barnehage og skole.
Det siste året i barnehagen får skolestarterne litt ekstra fokus. Vi går ofte på tur, gjør oss kjent i nærmiljøet, utforsker og eksperimenterer. Vi har fokus på sosial kompetanse, samarbeid og selvstendighet. Vi øver på å ta vare på tingene våre og å pakke sekken vår. Det er ikke et mål at barna skal lære å lese og skrive i denne perioden, men å forberede barna til å kjenne igjen momenter i skolen og lære seg strategier for å møte en ny arena.
Barnehagen har foreldresamtaler innen mai hvor overføringsskjema mellom barnehage og skole gjennomgås og underskrives av foreldrene. Denne informasjon blir brukt til å tilrettelegge best mulig for at hvert enkelt barn skal få beste mulige skolestart.