Årsplan Gartnerløkka barnehage 2025-2026

7 Barnehagens arbeidsmåter

Barnehagens arbeidsmåter

Personalet skal ta i bruk varierte arbeidsmåter, og de skal tilpasses til enkeltbarn, barnegruppen og lokalmiljøet. Valg av arbeidsmåter gir muligheter for å gjøre barnehagens innhold spennende og variert. Arbeidsmåtene kan bidra til å skape engasjement, interesse og motivasjon og gir mulighet for å tilføre nye erfaringer og opplevelser i barnehagen.

Prosjektarbeid med barn

Prosjektarbeid er en prosess i stadig bevegelse, og bygger på en grunnleggende holdning om at barn lærer best når de får fordype seg i noe som engasjerer og vekker undring. Gjennom prosjektarbeid kombinerer vi lek, nysgjerrighet og utforskning med rammeplanens fagområder, og gir barna mulighet til å utvikle kunnskap, ferdigheter og holdninger i meningsfulle sammenhenger.

Gjennom hele barnehageåret skal vi arbeide med temaet «Reisen – med åpne sanser». Reisen kan være konkret eller abstrakt, ytre eller indre. Uansett form gir den rom for lek, sansing, undring og utforskning. Prosjektet kan ta utgangspunkt i barnelitteratur, karakterer, spørsmål eller temaer som åpner for fantasi og lek. Barna skal lede an og vi lytter og følger. Prosjekttemaet og barnas medvirkning blir vårt felles kompass gjennom barnehageåret.

Vi jobber samtidig målrettet med barnehagens psykososiale miljø og vårt leke- og læringsmiljø, og det skjer i forlengelse av prosjektarbeidet. Hver avdeling utvikler en egen tiltaksplan hvor både barn og voksnes medvirkning står sentralt.

I samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge (USN) har vi et særlig fokus på hvordan vi kan skape gode vilkår for lek og tilhørighet. Personalets refleksjon og felles forståelse står sentralt i utviklingsarbeidet. Ved å være aktive, observante og engasjerte voksne legger vi til rette for inkluderende og dynamiske lekemiljøer, der barnas intensjoner og uttrykk får prege hverdagen.

Pedagogisk dokumentasjon

Barn skal være aktive aktører i sitt eget liv og oppleve at barnehagen som pedagogisk virksomhet har betydning for sin egen utvikling. Pedagogisk dokumentasjon er en arbeidsmåte for å få fram ulike oppfatninger og åpne for en kritisk og reflekterende praksis der personalet sammen med barna bruker sine forskjellige perspektiver til å utforske verden. Det vil si at vår refleksjon får en konsekvens for det vi velger å arbeide videre med. 

I Gartnerløkka barnehage har vi et barnesyn der barn anerkjennes som subjekt og et læringssyn der barn ses som aktive i egne og andres læreprosesser, og et kunnskapssyn der barns interesse og ønske om fordypning legges til grunn for hva som anses som viktig. Det vil si at vi aldri på forhånd vet hvor et prosjekt ender opp.

Gjennom å fange barns lek og aktivitet på bilder ønsker vi å berike barns lek videre. Vi dokumenterer i hverdagen og gjør dokumentasjonen tilgjengelig for barna. Personalets praksisfortellinger, notater og erfaringer rundt barnas møte med dokumentasjonen danner grunnlag for hva vi reflekterer over, og hvilken retting arbeidet og prosessene i barnegruppen, og i barnehagen skal ta videre.

Alternativ og supplerende kommunikasjon

Vårt læringssyn bygger på et sosiokulturelt perspektiv, det at barn lærer gjennom å delta i meningsfulle møter med andre. For barn som trenger alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK), regnes ASK som en forutsetning for læring, lek og medvirkning. Som andre språk læres ASK best i naturlige sosiale situasjoner, og i Gartnerløkka barnehage lærer vi hver dag gjennom å bruke tegn og PCS symboler som en naturlig del i det daglige språket i barnehagen.

Barnehagens digitale praksis

Barnehagens digitale praksis skal bidra til lek, kreativitet og læring. Vi er opptatt av å bruke digitale verktøy der det er en hensiktsmessig del av prosjektarbeid og dokumentasjon. Bruken må være på barnas premisser, og samsvare med dets egnethet og modenhet. Alle avdelinger har tilgang til SmartPC og Ipad for bruk i det digitale pedagogiske arbeidet. Dette for at barna selv skal være med i dokumentasjonsprosessen, og for at alle skal ha mulighet for å utforske, leke, lære og selv skape gjennom digitale uttrykksformer. De digitale mediene kan brukes som et støttemiddel til en ellers variert pedagogisk tilbud. Barnehagen skal bidra til at barna utvikler en begynnende digital dømmekraft og etisk forståelse knyttet til digitale medier. Personalet skal støtte barna i utforskingen av de digitale mediene og utøve digital dømmekraft.

Progresjon

Rammeplanen sier at progresjon skal tydeliggjøres og dokumenteres i barnehagen.

Ordet progresjon betyr fremskritt eller utvikling. For å sikre at alle barn får et likeverdig tilbud av god kvalitet har vi i vårt planleggingsarbeid fokus på at det skjer en gjennomtenkt utvikling i løpet av et «barnehageliv». Aktivitetene i barnehagen skal bidra til progresjon for barna. Barna skal oppleve at hvert barnehageår innebærer nye opplevelser og erfaringer, samtidig som noe gjentar seg.

Til toppen