5 Barnehagens formål og innhold
Barnehagens innhold skal være allsidig, variert og tilpasset enkeltbarnet og barnegruppen. I barnehagen skal barna få leke og utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. Arbeidet med omsorg, lek, læring, danning, sosial kompetanse og kommunikasjon og språk skal ses i sammenheng og samlet bidra til barns allsidige utvikling. Barns medvirkning skal være et bærende prinsipp i planlegging, gjennomføring, vurdering og evaluering av barnehagens innhold (Rammeplan 2017).
Bjørnestien barnehage om omsorg
Omsorg og trygghet er nært knyttet til hverandre, personalet skal møte barna på en omsorgsfull måte og har ansvar for å skape en god relasjon. Å gi omsorg skaper utvikling og læring, det styrker relasjoner mellom barna og mellom barna og personalet. Når barna utvikler tillit til seg selv og andre, er de også i stand til å vise omsorg for hverandre. De yngste barna viser interesse for hverandre, de oppdager og observerer hverandres ulike følelsesuttrykk. Positivitet og vennlighet skal prege omsorgsmiljøet i Bjørnestien barnehage. Gjennom å være gode støtte spillere for barn er vi med på å ruste barna til å stå i utfordringer og ulike følelser. De vil slik bli trygge og sterke nok til å vende oppmerksomheten ut fra seg selv og til verden rundt seg.
Bjørnestien barnehage om lek
Barn er «lekende vesen», og leken som sosial arena blir etablert allerede på stellebordet. Margreth Olin sier det på denne måten: «Leken er barnets måte å være i verden på». For barna er leken selve livet, det handler om lek på alle områder og hele tiden. Gjennom kroppen, språket, og i møte med andre og med ulike materialer skaper barna sine egne erfaringer som oppleves meningsfullt. Barns lekekultur bygger på barns interaksjon, felles læring og medvirkning. I Bjørnestien barnehage er vi opptatt av at barn lærer sammen og av hverandre. Personalet skal være tilgjengelige, veilede, støtte, delta og vite når vi skal ha de ulike rollene i leken. Personalet skal delta i leken på barnas premisser, være tilstede og observere lek.
FN definerer barns lek på følgende måte:
“Barns lek er enhver oppførsel, aktivitet eller prosess satt i gang, styrt og strukturert av barn selv; den finner sted når mulighetene oppstår” og sier videre at de viktigste kjennestegnene ved lek er: morro, usikkerhet, utfordring, fleksibilitet og ikke produktivitet (FNs definisjon på lek 2013).
Lek er i bevegelse og det må gjenspeiles i lekemiljøene i barnehagen. Leke- og læringsmiljøet består av både kulturelle, relasjonelle og fysiske forhold. Tilretteleggingen av de fysiske lekemiljøene inne og ute påvirker barns lek og kreativitet. Lekemiljøene skal gi rom for kreativ lek og utforsking og alt som presenteres skal kunne lekes eller lekes med. Det er viktig med et bevisst utvalg lekemateriell, både definert og udefinert. Udefinert materiell som ikke har en definert funksjon, stimulerer til en mer kreativ lek enn definerbare leker. For at lekemateriellet skal være interessant og innby til lek og samspill mellom barna så er det behov for mengder av materiell. Det er bedre med «mye av lite» enn «lite av mye». Fleksibilitet er et stikkord i arbeidet med lekemiljø, fleksibilitet som gjør at barna kan sette i gang og leke på den måten som gir mening for dem.
Bjørnestien barnehage om læring og progresjon
Gode relasjoner er en forutsetning for god læring og utvikling. Et lærende barn må være i et lekende fellesskap. Når vi snakker om læring i barnehagen, så skiller det seg ut fra læring slik en tenker det i skolen. Læring handler om alt fra selvstendighet og mestring, sansing og erfaring, til begynnende danning som menneske i verden. Læring i barnehagen handler om å knytte sammen erfaringer og være på vei til å forstå og kunne mer. Barn lærer gjennom hele dagen, både i formelle og uformelle situasjoner, og da spesielt i lek. Læring starter i det sanselige og erfarte, her utvikles en kroppslig og nonverbal forforståelse også kalt bodymind. Bodymind refererer til en helhet forståelse av mennesket, der kropp og sinn ses på som tett sammenvevde og gjensidig påvirkende. Det vil ligge en naturlig progresjon fra barnet starter som ettåring til det står klar til å forlate barnehagen som seksåring. Progresjonen oppstår likevel ikke helt av seg selv, det krever et personal som har kunnskap om barns læring og utvikling, samt er aktivt til stede og engasjerte i barnas utforskning. Gjennom dette arbeidet vil personalet kunne finne måter å utfordre og utvide barnas teorier og erfaringer, gjennom å tilføre nye materialer, ideer og elementer. Om vi skal forstå danning inn i læringsperspektivet må vi ta med oss at vi lever i en verden i rask endring. Avstander har blitt kortere, teknologien utvikles i et ekstremt tempo og verdens behov er i stadig endring. For å møte framtidens behov trenger fremtidens borgere å være nysgjerrige, kreative og åpne. Bærekraftstrappa viser den sosiale dimensjonen. Fra å bli kjent med seg selv og andre mennesker, til å ta vare på seg selv, hverandre og naturen.

Bjørnestien barnehage om danning
Danning handler om at barn skal få være i et anerkjennende miljø i barnehagen der de får lov til å være nysgjerrige, søke ny kunnskap og tenke selv. De skal kunne stille spørsmål og tørre å si ifra på vegne av seg selv og andre. Evnen til å utvikle god tenkning krever at barn møter motstand, gjerne i samtaler slik at de igjen lærer å gi motstand. Barna må få utfordringer til å utvikle ny kunnskap og erfaringer som gjør at de kan forstå nye sammenhenger. Formålsparagrafen til barnehagen sier at vi skal jobbe med likeverd, likestilling, solidaritet, kjærlighet, tillit og respekt. I Bjørnestien skal barna sammen oppleve lek, samspill og utforsking. Barn skal tenke om seg selv at «jeg er viktig, og andre tar meg på alvor. Jeg er viktig for fellesskapet og jeg får mulighet til å bidra.» Schultz Jørgensen (dansk professor) og Hedvig Montgomery (norsk psykolog med familieterapi som spesialfelt) bruker begrepet robusthet. Robusthet er nært knyttet til danning. Robusthet handler om det å møte motstand, noe som erfares gjennom lek og samspill.
Bjørnestien barnehage om sosial kompetanse, vennskap og fellesskap
I Bjørnestien barnehage skal alle barn oppleve å være en del av et fellesskap og få være sammen med andre barn. «Å være venner er å møtes i et forhold hvor den enkelte føler seg godtatt og verdsatt for akkurat den han eller hun er. Vennskap bidrar til en følelse av deltakelse og fellesskap som igjen bidrar til positiv selvfølelse. Det er de voksnes ansvar å hjelpe barn å bygge relasjoner til hverandre» (Udir: Barns trivsel – voksnes ansvar). Hos oss i Bjørnestien deltar alle barn på alt som skjer på sin avdeling gjennom barnehagedagen, med likeverdige forventninger og tilrettelegging for aktiv deltakelse. Vennskap og fellesskap handler både om det som skjer på avdelingen, men også det som skjer i hele barnehagen, på tvers av avdelinger og aldersgrupper. Det å jobbe i grupper med færre barn er med på å fremme vennskap og fellesskap. Vi deler oss i mindre grupper gjennom barnehagedagen, både i lek, måltider, under rydding og gjennom ulike aktiviteter. Lek og aktivitet på tvers av alder er positivt for læring og utvikling, de yngste lærer av de eldste og omvendt.
Bjørnestien barnehage om kommunikasjon og språk
Kommunikasjon er den viktigste delen i hverdagen, vi har alle behov for å uttrykke oss i samspill med andre på en eller annen måte. «Barnehagen skal være bevisst på at kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Gjennom dialog og samspill skal barna støttes i å kommunisere, medvirke, lytte, forstå og skape mening. Barnehagen skal anerkjenne og verdsette barnas ulike kommunikasjonssuttrykk og språk, herunder tegnspråk» (Udir.no).
Språket er hjørnesteinen i alt sosialt samspill. I Bjørnestien anerkjenner vi og er bevisst barnas ulike uttrykksmåter, som kroppsspråk, mimikk, tegn, symboler eller talespråk. Personalet er viktige språkmodeller. Alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) ser vi på som viktig for at alle barn skal få mulighet til å kommunisere og uttrykke seg. Det er en stor verdi å jobbe med ulik litteratur også inn imot prosjektarbeid. Aktuell litteratur er tilgjengelig i barnas høyde, slik at barna får bli kjent med bøkene på sin måte.
Bjørnestien barnehage om barns medvirkning
Barna skal være aktive deltagere i eget liv og de skal ha mulighet til å gi uttrykk for sine meninger sammen med andre. Barna skal bli lyttet til, kunne komme med forslag og ta egne valg. Det handler ikke om å få bestemme alt, men om å få lov til å gi uttrykk for sine egne meninger. Medvirkning handler om å lære at det noen ganger er mine ideer som blir hørt, andre ganger er det de andres ideer som blir hørt. I et demokratisk fellesskap skal vi lære om hvordan vi er mot hverandre i et inkluderende miljø.