7 Barnehagens arbeidsmåter
ARBEIDSMÅTER
«Arbeidsmåtene i barnehagen skal ivareta barnas behov for omsorg og lek, fremme læring og danning og gi barn mulighet for medvirkning. Arbeidsmåtene i barnehagen skal stimulere til nysgjerrighet og undring, og barna skal gis muligheter til å uttrykke seg på forskjellige måter» (Rammeplan 2017).
Prosjektarbeid – pedagogisk dokumentasjon
Prosjektarbeid er vår arbeidsmåte og væremåte sammen med barna i barnehagen. Barns medvirkning står sentralt i prosjektarbeid og i prosessene vi jobber med og i. Prosjektarbeid er noe vi er sammen om, noe vi ikke vet utfallet av og som skal inspirere til barns kreativitet, lek og utforskertrang. Arbeidsmåten kan bidra til å møtes mer likeverdig, og at det er det felles tredje vi kan møtes om og i. Prosjektarbeid er alltid i bevegelse, og er avhengig av pedagogisk dokumentasjon for fremdrift. Barn lærer at de kan påvirke sin egen barnehagehverdag når vi skaper rom for deres lek, fantasi og utforskning i prosjekt. I Bjørnestien jobber vi aktivt med å dokumentere det barna opplever og er en del av hverdagen. Dette gjør vi for å synliggjøre prosjektene og aktivitetene våre, både for barna, foreldre/foresatte og for personalet. Dokumentasjon kan være bilder fra turer, lek, kreative prosesser og barnas egne uttrykk. Når vi reflekterer sammen med barna over det vi ser, hører og opplever, blir dokumentasjonen pedagogisk. Planer, vurderinger og dokumentasjon henger tett sammen. Når vi som personale reflekterer sammen med barna, skapes en dypere forståelse av barnehagens praksis. Personalet tar med seg barnas innspill og utforskning og gjør det til gjenstand for refleksjon.
Digital praksis
I en digital praksis skal barns læringsprosesser støttes og bidra til å oppfylle Rammeplanens føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for barn. Personalet skal utøve digital dømmekraft når det gjelder å søke informasjon og ha et bevisst forhold til opphavsrett, personvern og kildekritikk. Vi skal sammen med barna utforske og bruke digitale verktøy som en del av vår pedagogiske praksis. Barna får erfaringer med smartboard, Ipad, skrivere, kamera, smarttelefoner og internett basert på lek og prosjektarbeid. Helsedirektoratet - Skjermråd
Alternativ supplerende kommunikasjon (ASK)
Alle barn skal ha mulighet til å kunne kommunisere med andre barn. Kommunikasjon er avgjørende og viktig for all samhandling med andre, om det er med kropp, mimikk, tegn, grafiske symboler eller med talespråket. Alternativ og supplerende kommunikasjon er å kommunisere ansikt til ansikt på andre måter enn med tale (Udir.no). ASK er en naturlig del av kommunikasjonen på alle avdelinger. Alle barn har behov for støtte i kommunikasjonen i kortere eller lengre perioder. Kommunikasjonen og samspillet forsterkes og tydeliggjøres gjennom med alternativ og supplerende støtte. Personalet skal modellere bruken av ASK, uten å stille krav om at barnet må svare på samme måte. I Bjørnestien brukes grafiske symboler. Det er verdifullt å ha et tydelig språkmiljø, der grafiske symboler (PCS-symboler) og tegnstøtte er et viktig supplement. Grafiske symboler er tilgjengelig og inkluderes i hverdags-situasjoner, lek, prosjekter, bøker, sanger og på alle kommunikasjonsarenaer. ASK skal være rundt omkring og overalt.
Progresjon
Progresjon innebærer at alle barn skal utvikle seg, lære og oppleve fremgang. Barnehagen skal legge til rette for progresjon gjennom valg av pedagogisk innhold, arbeidsmåter, leker, materialer og utforming av fysisk miljø. Progresjon skal ses gjennom lek, i prosjektarbeid, i arbeidet med fagområdene og barns selvstendighet under f.eks. måltid og påkledning. Vi har stor tro på at barn kan, og vi anerkjenner alltid barns forsøk på å bli selvstendige. Barns utviklingsmuligheter er tett forbundet med å få lov til å prøve å feile, og vi lar barna delta aktivt i egen hverdag. Progresjon henger tett sammen med mestring. Barn skal oppleve muligheter til å delta, utfordre seg til videre læring ut fra alder, modenhet og utvikling. Barn lærer gjennom å bruke alle sansene og de skal være delaktige i hele prosesser, fra planlegging til utprøving.