6 Barnehagen som pedagogisk virksomhet
PEDAGOGISK VIRKSOMHET
«Barnehagen skal være en pedagogisk virksomhet som skal planlegges og vurderes. Barn og foreldre har rett til medvirkning i disse prosessene. Målet med barnehagen som pedagogisk virksomhet, er å gi barna et tilrettelagt tilbud i tråd med barnehageloven og rammeplanen. For å oppnå dette skal barnehagen være en lærende organisasjon, og det pedagogiske arbeidet skal være begrunnet i barnehageloven og rammeplanen» (Rammeplan 2017).
Bjørnestien jobber kontinuerlig med planlegging, vurdering og dokumentasjonsarbeid. Dette gjøres på planleggingsdager, på personalmøter, på ukentlige utviklingsmøter på avdelingene og på andre møtearenaer i barnehagen. I tillegg jobber vi med planlegging, vurdering og dokumentasjon sammen med barna gjennom prosjektarbeid og pedagogisk dokumentasjon. Hele personalet deltar i arbeidet med årsplanen, som er utgangspunkt for vårt pedagogiske arbeid. Gjennom kontinuerlig vurdering og refleksjon over praksis kan vi forbedre og utvikle egen væremåte og praksis, samt utvikle vår evne til å ta barnas perspektiv. Prosessplan (som beskrevet under evaluering av fjoråret) vil være et nyttig verktøy i dette arbeidet
Planlegging, vurdering og dokumentasjon

Avdelingens utviklingsmøter planlegges og gjennomføres med agenda og referat og skal ha en rød tråd fra barnehagens årsplan, der kompetanseheving i personalgruppa skal være i fokus. Vår pedagogiske praksis er gjenstand for refleksjon, og på den måten blir det en kontinuerlig utvikling. Gjennom refleksjon over egen praksis kan vi utfordre vår forståelse, holdninger og væremåte i møte med barna og på denne måten utvikle barnehagen som lærende organisasjon. Ved å diskutere vår egen praksis legger vi til rette for enkeltbarnets og barnegruppas trivsel og utvikling. Barnas erfaringer og synspunkter skal ligge til grunn når vi vurderer barnehagens praksis.