9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder
Handlingsveileder for psykososialt barnehagemiljø
Hortensbarnehagen skal fremme et inkluderende leke- og læringsmiljø uten krenkelser og mobbing
- Personalet i barnehagen skal sikre et godt samarbeid og tidlig involvering av foresatte om barnas psykososiale barnehagemiljø
- Personalet i barnehagen skal arbeide forebyggende ved at det planlegges, tilrettelegges og gjennomføres et pedagogisk innhold som fremmer barnas mulighet for tilhørighet, trivsel og fellesskap
- Barnehagene skal arbeide systematisk, målrettet og kontinuerlig for å sikre den enkelte ansattes mulighet til å øve, reflektere og utvikle sin kompetanse på et trygt og godt oppvekst-, leke- og læringsmiljø.
Handlingsveilederen vil revideres i løpet av dette barnehageåret.
Rekomp
Horten kommune samarbeider med Universitetet i Sørøst Norge i prosjektet Rekomp. Rekomp står for Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage. Udir sier følgende om Rekomp; «Regional ordning skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling. Den er et av flere virkemidler som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet». I Rekomp har Hortensbarnehagene hatt prosjektarbeid som rød tråd gjennom hele barnehageåret. Det vil vi fortsette med i 2025-2026.
Kompetanseløftet
Kompetanseløftet er et kompetanseløft på det spesialpedagogiske feltet, og skal bidra til at alle kommuner og fylkeskommuner har tilstrekkelig kompetanse tett på barna og elevene for å kunne forebygge, fange opp og gi et inkluderende pedagogisk tilbud til alle, inkludert barn og elever med behov for særskilt tilrettelegging. (Udir)
Målet er at
- Alle barn og elever opplever å få et godt tilpasset og inkludert tilbud i barnehage og skole
- Alle barn og unge skal få mulighet til utvikling, mestring, læring og trivsel uavhengig av sine forutsetninger
- Barnehager, skoler, PP-tjenesten og andre i laget rundt barnet må jobbe sammen for å få et inkluderende fellesskap
- Det pedagogiske tilbudet må tilpasses slik at alle får et best mulig utgangspunkt for læring og utvikling.
Dette innebærer at kommuner, fylkeskommuner og private eiere skal:
- Se det allmennpedagogiske og spesialpedagogiske tilbudet i sammenheng
- Ha samarbeidskompetanse for å kunne bygge et godt lag rundt barna og elevene
- Ha kompetanse på vanlige utfordringer, men også på sammensatte og relativt komplekse utfordringer
- Ha kompetanse til å se når det vil være nødvendig å hente inn spesialisert kompetanse og veiledning fra Statped.
I vår barnehage har vi allerede jobbet strukturert med dette over flere barnehageår, og vil fortsette arbeidet fremover. Vi har hatt og vil fortsette med kursing innen ASK og nevroutviklingsforstyrrelser.