Rådet for personer med funksjonsnedsettelse
Rådet for personer med funksjonsnedsettelse holder møte i forkant av hvert kommunestyremøte i henholdt til vedtatt møteplan, når møteleder finner det påkrevet eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.
- Rådets vedtak følger den videre saksbehandlingen i hovedutvalg, formannskap og kommunestyre.
Sist endret 24.09.2025 12:38
Om rådet
- Rådet drøfter saker som er viktige for personer med funksjonsnedsettelse.
- Rådet skal ha anledning til drøftinger mellom rådsmedlemmene, og mellom rådsmedlemmene og representanter for offentlige instanser og institusjoner om viktige spørsmål for personer med funksjonsnedsettelse.
- Rådet orienteres i møtene, så langt det er praktisk mulig, om alle saker som berører personer med funksjonsnedsettelses interesser og som planlegges eller er under arbeid i kommunen.
- Referat fra rådsmøtene følger saksdokumentene til saken er avgjort.
- Rådet kan drive informasjonsarbeid overfor kommunen, fylkeskommunens, statlige etater, organisasjoner, allmennheten osv.
- Rådet bør ta initiativ til bedre samarbeid og samordning mellom kommuner, fylkeskommuner, statlige etater i saker som har interesse for allmennheten.
- Rådet behandler ikke klientsaker.
- Rådet knyttes administrativt til kommunen og har egen sekretær.
- Det føres protokoll fra møtene.
- Rådet utarbeider egen årsmelding som vedtas av kommunestyret.
Medlemmer
Møtekalender