Rådet for personer med funksjonsnedsettelse

Rådet for personer med funksjonsnedsettelse holder møte i forkant av hvert kommunestyremøte i henholdt til vedtatt møteplan, når møteleder finner det påkrevet eller når minst 1/3 av medlemmene krever det.

  • Rådets vedtak følger den videre saksbehandlingen i hovedutvalg, formannskap og kommunestyre.

Om rådet

  • Rådet drøfter saker som er viktige for personer med funksjonsnedsettelse.
  • Rådet skal ha anledning til drøftinger mellom rådsmedlemmene, og mellom rådsmedlemmene og representanter for offentlige instanser og institusjoner om viktige spørsmål for personer med funksjonsnedsettelse.
  • Rådet orienteres i møtene, så langt det er praktisk mulig, om alle saker som berører personer med funksjonsnedsettelses interesser og som planlegges eller er under arbeid i kommunen.
  • Referat fra rådsmøtene følger saksdokumentene til saken er avgjort.
  • Rådet kan drive informasjonsarbeid overfor kommunen, fylkeskommunens, statlige etater, organisasjoner, allmennheten osv.
  • Rådet bør ta initiativ til bedre samarbeid og samordning mellom kommuner, fylkeskommuner, statlige etater i saker som har interesse for allmennheten.
  • Rådet behandler ikke klientsaker.
  • Rådet knyttes administrativt til kommunen og har egen sekretær.
  • Det føres protokoll fra møtene. 
  • Rådet utarbeider egen årsmelding som vedtas av kommunestyret.

Medlemmer

Møtekalender