Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift

Som arbeidsgiver må du kjenne regelverket for skattetrekk, arbeidsgiveravgift og lønnsinnberetning, herunder arbeidsgivers plikter vedrørende beregning, innsending av a-meldingen og betaling av skattetrekk og arbeidsgiveravgift.

Virksomhet

En virksomhet (ENK, ANS, AS, NUF osv.) som utbetaler lønn til en person som er engasjert for å utføre arbeid, er arbeidsgiver i forhold til skattereglene. Virksomheten får da plikt til å trekke skatt, beregne arbeidsgiveravgift og sende inn a-meldingen. Dette gjelder også utbetalinger til ikke-ansatte arbeidstakere som for eksempel utfører et enkeltstående oppdrag eller et spesielt avgrenset arbeid.

Hvis den som utfører arbeid for virksomheten er selvstendig næringsdrivende, er din virksomhet ikke arbeidsgiver. Den næringsdrivende må selv innbetale skatter og avgifter. Personen skal da normalt sett ha fått utskrevet forskuddsskatt.

Privatperson

Når du som privatperson lar andre personer utføre oppdrag for deg, er du i realiteten en arbeidsgiver. Dette medfører en del plikter vedrørende forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, innberetning og oppgjør.Du finner mer informasjon om dette på altinn.  

Organisasjon

En organisasjon som er arbeidsgiver har plikter vedrørende forskuddstrekk, arbeidsgiveravgift, innberetning og oppgjør. Frivillige organisasjoner, som kommer inn under reglene for fritak for plikten til å svare arbeidsgiveravgift, kan benytte en forenklet oppgjørsordning. Les mer om forenklet oppgjørsordning.

Miniguide for ideelle organisasjoners plikter som arbeidsgiver finner du her (PDF, 457 kB).

A-ordningen for arbeidsgivere

A-ordningen gjelder for alle arbeidsgivere og andre som utbetaler lønn, pensjon og ytelser.

I januar 2015 skal alle arbeidsgivere levere a-meldingen. Meldingen erstatter fem av skjemaene som i dag leveres til Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå.

A-meldingen vil fra 2015 erstatte lønns- og trekkoppgaven, årsoppgaven for arbeidsgiveravgift, terminoppgaven, oppgave til lønnsstatistikk og melding til Aa-registeret.

A-meldingen skal sendes elektronisk minst én gang i måneden med opplysninger om alle ansattes arbeidsforhold og utbetalinger. A-meldingen kan sendes via lønns- og personalsystem eller registreres manuelt i Altinn.

Du skal for hver måned fra og med januar 2015 sende inn a-melding med opplysninger om alle ansatte, status for deres arbeidsforhold, trukket forskuddstrekk, utbetalt lønn, naturalytelser med mer. Du skal også rapportere alle opplysninger om beregning av arbeidsgiveravgift for måneden. Dagens lønns- og trekkoppgavekoder utgår, og i a-meldingen brukes i stedet «beskrivelser» av lønn, ytelser, fradrag og forskuddstrekk.

Du skal rapportere lønn og andre ytelser etter kontantprinsippet. Det betyr at du må rapportere alle utbetalinger i januar i a-meldingen for januar, senest den 5. februar. Det spiller ingen rolle om det er lønn for januar eller etterskuddsbetalt lønn for desember året før. Det er utbetalingsdato som styrer fristen for rapportering i a-meldingen..

Elektronisk innsending

A-meldingen skal som hovedregel leveres elektronisk. Du kan sende opplysningene via lønns- og personalsystemet ditt, eller ved å registrere direkte i Altinn. Innsending på cd/maskinlesbare medier utgår.

Forskuddstrekk og arbeidsgiveravgift skal du fortsatt betale til Horten kemnerkontor annenhver måned som i dag (15. mars, 15. mai, 15. juli, 15. september, 15. november og 15. januar).

Arbeidsgiver har fortsatt plikt til å ha skattetrekkskonto eller en garanti for skattetrekk.

Gå gjennom rutiner, systemer og arbeidsfordeling for å sikre at du kan levere opplysninger om lønn og ansettelser hver måned.

Sist endret 30.08.2017
Fant du det du lette etter?

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager: 08-15.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284
Login for redigering