23. mars. Beredskapspersonell og organisering av ansatte i Horten kommune 

Vi er veldig takknemlig for at så mange har meldt seg som beredskapspersonell for Horten kommune. Behovet for personell er ikke akutt, så nå jobber vi med å klargjøre alle. Vi håper på forståelse for at det kan ta litt tid før personer som har registrert seg vil bli innkalt til jobb.  

Mandag 16. mars var ordfører Are Karlsen ute med etterlysning for å få helsepersonell som har ledig kapasitet til å registrere seg. Per i dag har vi ikke behov for ekstra personell, men vi forbereder oss på en situasjon med høyt sykefravær og behov for mer kapasitet.    

- Vi jobber på høygir i HR-seksjonen for å klargjøre personer som har meldt seg som beredskapspersonell. Vi er takknemlig for at 150 personer har registrert seg hittil. En del er helseutdannet, men det er også mange med annen kompetanse. Det er mye som skal på plass før de kan settes ut i aktiv tjeneste. De ansatte i HR-seksjonen sørger nå for at alle detaljer kommer i orden slik at dette er i orden når behovet for personell kommer, sier HR-sjef Hanne Aspaas.  

Vi jobber etter tre ulike spor for å benytte våre ressurser best mulig:  

  1. øke stillingsprosenten til allerede ansatte i Horten kommune. Både de som har en ønsket deltidsstilling og de som ønsker seg en større stillingsprosent.  
  2. kartlegging av ansatte som har ledig kapasitet og flytte ansatte til områder der det er et økende behov for kapasitet. 4 personer internt har blitt flyttet til vaskeriet for eksempel.  
  3.  Kartlegging og klargjøring av beredskapspersonell som har registrert seg for å kunne sette personene i arbeid når behovet kommer.  

- Det er mange ting som må sjekkes før personer kan gå inn i en jobb i helsesektoren. Alle som blir ansatt, enten det er timeavtale, deltidsavtale eller heltidsavtale skal ha en arbeidsavtale. Vi må kontrollere autorisasjon som helsepersonell. Alle må søke politiet om politiattest, med bekreftelse fra oss om formålet. Vi er glad for at folk registrerer seg, men vi ber også folk være tålmodige før de blir kalt inn på jobb hos oss, sier HR-sjef Hanne Aspaas. 

 

 

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager: 08-15.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284