Vinter og snø

Klikk for stort bilde Vinteren bringer med seg noen utfordringer. Været har vi ikke kontroll på, men vi gjør så godt vi kan for å sikre våre innbyggere god fremkommelighet når det snør eller er glatte veier. Her finner du svar på noen ofte stilte spørsmål om vintervedlikehold i Horten kommune. 

Vinter og snø

Hvor mye snø må det ligge på bakken før vi brøyter?

Brøytemannskapet kalles normalt ut når snødybden er 7-10 cm. Det tar cirka 8-9 timer før vi har ryddet alle veiene i kommunen. Vi brøyter hovedveinettet først og prioriterer veier etter prinsippet om liv og helse først. 

Hvor lang tid tar det å brøyte alle gatene i Horten kommune?

Det tar cirka 8-9 timer før vi har ryddet alle veiene i kommunen. Vi brøyter hovedveinettet først og prioriterer veier etter prinsippet om liv og helse først. Vær tålmodig, vi kommer til deg etterhvert. 

Hvorfor blir ikke veiene brøytet til full bredde med en gang?

Vi starter med gjennombrøyting for å nå gjennom alle gatene fortest mulig og for å sikre fremkommelighet for flest mulig. Når vi er ferdig med gjennombrøyting starter vi på brøyting for å sikre vinterveibredde. Vi rydder kryss og starter eventuell bortkjøring av snø til snødeponi når det er behov for det. Vi må alltid prioritere dette i riktig rekkefølge slik at alle er sikret best mulig fremkommelighet. 

Jeg mener at brøytebilen har skadet noe på min eiendom, hva gjør jeg?

Vi beklager om vi ved et uhell har ødelagt noe på eiendommen din og vil rydde opp i feil vi eventuelt har gjort. Husk likevel på at gjerde, husvegg og andre innretninger langs en vei bør være i stand til å tåle normalt og forsvarlig vintervedlikehold. Kommunen erstatter skader langs kommunal vei der brøyteredskap har kommet i fysisk kontakt med gjerde, husvegg eller annen innretning. Meld brøyteskader i vår portal for feilmeldinger skriftlig og så fort som mulig. Ta gjerne bilder og noter tidspunkt

Når strør vi gatene?

Det strøs normalt ikke på vanlig vinterføre. Når forskriftsmessig skodde kjøretøy får problemer med framkommelighet, strør vi med grus. Bratte bakker og strekninger med bussruter prioriteres. Ved hard is, store nedbørsmengder eller andre spesielle forhold der effekten av strøingen blir minimal kan det være at vi velger å avvente med å strø eller droppe å strø. 

Kan jeg bruke grus fra strøkassene på privat eiendom?

Nei, det kan du ikke. Grus i kommunens strøkasser er til de kommunale veiene eller kommunal eiendom. Vi prioriterer brøyting og strøing framfor å fylle strøkasser. Meld derfor gjerne fra før strøkassene er helt tomme.

Når kan jeg forvente at min gate blir brøytet?

Det tar 8-9 timer for brøytemannskapene å brøyte hele kommunen. Vi forstår at det er frustrerende å vente på brøyting, men vi ber om forståelse for at det tar litt tid for oss å komme oss rundt. 

Hvor skal jeg ringe dersom jeg venter på brøytebilen?

Brøytebilen kommer ikke fortere av at du ringer til oss og etterlyser brøyting. Vi ber om at du har litt tålmodighet. Det tar tid for oss å komme oss rundt(8-9 timer bruker brøytemannskapet på å rydde hele kommunen). Dersom du tror vi har glemt å brøyte en gate kan du melde fra om dette i vår egen portal for varslinger

Kommunal vei eller fylkeskommunal vei?

Du kan sjekke om hvem som har ansvar for veien på vegvesenet sitt eget kart. Dersom du har trafikkmeldinger som gjelder en fylkes eller riksvei må du ringe trafikksentralen på 175. 

Det er akutte kritiske forhold på en kommunal vei, hva gjør jeg da?

Dersom det oppstår så dårlige forhold for fremkommelighet som ikke kan vente til neste virkedag kan du varsle oss ved å ringe vår vakttelefon 975 50 200. 

Kontakt

  • Horten Kommune
    Postboks 10,
    3191 HORTEN
  • Besøk
    Teatergata 11
    3187 HORTEN
  • Telefon
    33 08 50 00
  • E-post
    postmottak@horten.kommune.no
  • Åpningstider
    Hverdager: 08-15.00
  • Organisasjonsnummer
    964 951 284