Kvalitetsplan for skolefritidsordningen (SFO)

4 Samarbeid

4.1 SFO og skolen

Skolefritidsordningen er en del av skolen. Elevene møter de samme voksenpersonene i skolen og SFO. Det skal være en naturlig og god sammenheng i elevens skoledag, og overgangen mellom skole og SFO skal oppleves som naturlig både praktisk og innholdsmessig. Dette krever at skolen og SFO samarbeider om både organisering av dagene og innholdet i skolen og SFO.

SFO-leder deltar på skolens ledermøter. SFO og skolens planer harmoneres i størst mulig grad slik at temaer eleven møter i skoletiden, også trekkes inn i SFO-tiden. SFO-leder deltar i skolens KO-team dersom det er relevant.

4.2 SFO og barnehagen

Hortenskolen har en egen plan for overgang mellom barnehage og skole og SFO. Denne ivaretar nødvendig samarbeid omkring overgangen. Blant annet sikres informasjon om barnegruppa og enkeltbarn, foreldresamarbeid, Bli-kjent dager og andre møtepunkter. SFO-leder deltar i arbeidet med å konkretisere og gjennomføre denne planen.

4.3 SFO og hjemmet

SFO er en arena for daglig kontakt mellom skolen og foresatte. I levere- og hentesituasjonen møter SFOs personalet foresatte. Dette er et verdifullt og viktig møtepunkt for å utveksle informasjon og danne relasjoner mellom skole og hjem.  

SFO møter barnet i en annen kontekst enn i undervisningen. Det betyr at SFO kan bli kjent med andre styrker, egenskaper eller vansker hos barna enn det læreren ser. Det er derfor viktig at SFO har direkte kontakt med foresatte, og at de deltar i skolens øvrige samarbeid omkring barnet.

SFO deltar på foreldremøter for 1.klasse. De kan også delta på utviklingssamtaler eller andre møter omkring elever dersom det er relevant. 

Til toppen