Kvalitetsplan for skolefritidsordningen (SFO)

5 Innhold i SFO

Utviklingsområder 

Horten kommunes kvalitetsplan har tre utviklingsområder som er med på å konkretisere verdigrunnlaget og føringene i den nasjonale rammeplanen. 

De tre utviklingsområdene er: 

  1. Lek og aktiviteter
  2. Raushet, inkludering og engasjement
  3. Trygghet og omsorg

Til hvert utviklingsområde er det utarbeidet et hovedmål. Under hvert hovedmål er det formulert delmål som ytterligere bryter ned intensjonene i rammeplanen og kvalitetsplanen. Utviklingsområdene, hovedmålene og delmålene er ment å definere innholdet i SFO, både med hensyn til praktiske forhold og gjøremål, samt kommunikasjon og psykososialt miljø. 

For lettere å vite om vi lykkes med å nå målene, er det utarbeidet kjennetegn på måloppnåelse. Hva ser vi og gjør vi når vi lykkes i arbeidet med våre målsetninger og intensjoner? Kvalitetsplanen inneholder kjennetegn på både barnas og de ansattes adferd. 

5.1 Lek og aktiviteter

Hovedmål: 

I SFO opplever barna mulighet for varierte aktiviteter og lek. Barna møter voksne som legger til rette for at barna medvirker til hva de skal gjøre i SFO. 

Delmål: 

  • SFO bidrar til trivsel og glede i selvvalgt lek og tilrettelagte aktiviteter
  • SFO er en arena for daglig fysisk aktivitet som fremmer barnas bevegelsesglede og motoriske utvikling 
  • SFO legger til rette for at barna kan være utendørs en del av tiden de er i SFO hver dag, og benytter utemiljøet til lek, utforskning og fysisk aktivitet
  • SFO legger til rette for at barna får delta i forskjellige kreative og kulturelle aktiviteter, slik som musikk, dans, drama og annen skapende virksomhet. 
  • SFO legger til rette for daglige måltider som gir barna grunnlag for å utvikle matglede, fellesskapsfølelse og gode helsevaner
  • SFO har aktiviteter som fremmer barnas sosiale kompetanse, evne til å kommunisere og bygger vennskap  

Kjennetegn på måloppnåelse:

Kvalitetsplan for SFO 2022-26: Kjennetegn på måloppnåelse
Barnas adferdVoksenadferd
Barna kommer med forslag til aktiviteter og leker De voksne lar barna medvirke i valg av aktiviteter og innholdet i SFO-tiden, og endrer sine planer etter dette
Barna er i lek med hverandreVoksne har oversikt og følger med på hva som blir sagt og gjort
Barna viser glede og trivsel med smil og latterVoksne legger til rette for ulike aktiviteter; ved å finne fram utstyr, foreslå aktiviteter og arrangere leker
Barna sier de synes det er gøy å være på SFODe voksne benytter skoleferier til å arrangere aktiviteter som skiller seg ut fra hverdagen og skaper variasjon, basert på barnas ønsker
Barna sier ifra om det har skjedd noe ugreit, for eksempel krangling eller utestengningVoksne er gode rollemodeller ved å lytte til barna, være vennlige, inkludere alle og vise genuin interesse for barna
Barna viser omsorg og gjensynsglede overfor hverandre og de voksneVoksne veileder barna til å løse egne konflikter gjennom refleksjon
Barna gleder seg til måltidene og spiser sunn matVoksne er til stede der barna er og har oversikt over barnegruppa
Barna leker sammen på tvers av alder, kjønn og kulturVoksne deltar i aktiviteter og samtaler med barna
Barna er fysisk aktive i lek ute eller i gymsalen, for eksempel ballspill og andre lekerVoksne legger til rette for ernæringsmessig gode måltider og hjelper barna til å ha gode måltidssituasjoner
Barna uttrykker seg kunstnerisk gjennom rollespill, dans eller sang hvis de har lyst til detForesatte kommer med gode tilbakemeldinger på aktivitetstilbudet på SFO
Barna tegner, maler eller gjør andre kreative aktiviteter hvis de har lyst til det 

5.2 Raushet, inkludering og engasjement

Hovedmål: 

I SFO møter barna et raust og inkluderende miljø der alle har sin naturlige plass. Barna møter voksne som engasjerer seg i lek og samtaler med barna.

Delmål: 

  • På SFO møter du et positivt klima med engasjerte voksne som møter deg med smil og glede og et godt fang
  • På SFO møter vi barna og foresatte med raushet og en anerkjennende væremåte 
  • SFO bidrar til barnas mestring og opplevelse av egenverd gjennom å lytte til og se hvert barn
  • SFO ivaretar, anerkjenner og synliggjør mangfold

Kjennetegn på måloppnåelse:

Kvalitetsplan for SFO 2022-26: Kjennetegn på måloppnåelse_Raushet, inkludering og engasjement
Barnas adferdVoksenadferd
Barna er aktive i lek med andre barnDe voksne smiler, snakker med og samhandler med barna
Barna inkluderer hverandre i lek og samtalerDe voksne tar barna på alvor når de kommer med både spørsmål og dilemmaer
Barna oppsøker de voksne når de har spørsmål eller dilemmaerVoksne bruker humor til å skape et godt klima på SFO
Barna deler på utstyr og kan vente på turVoksne støtter, skryte av og veilede barna i konkrete situasjoner
Barna snakker med hverandre på en vennlig måteVoksne viser barna hvordan de konkret kan bidra i fellesskapet på en måte som gjør at alle trives på SFO
Barna bidrar til å skape trivsel ved å ta vare på utstyr, ta hensyn til andre og ha en fin og ryddig SFOVoksne møter foresatte med respekt, veiledning, raushet, vi sier mer ja enn nei.
Barna snakker med de vokse og dele gleder og sorgerVoksne snakker om ulikheter og forskjeller mellom mennesker, og bidrar til å ufarliggjøre annerledeshet

5.3 Trygghet og omsorg

Hovedmål: 

I SFO opplever barna vennskap, trygghet og omsorg. Barna møter voksne som hjelper barna å bygge relasjoner, få venner og gi trøst.

Delmål: 

  • SFO bidrar til å danne fellesskap der alle barn kan delta og få en opplevelse av å høre til
  • SFO bidrar til at barn opplever likeverd, sosial tilhørighet og sosialt fellesskap med andre barn og med personalet
  • SFO har nulltoleranse for mobbing

Kjennetegn på måloppnåelse:

Kvalitetsplan for SFO 2022-26: Kjennetegn på måloppnåelse_Trygghet og omsorg
Barnas adferdVoksenadferd
Barna leker med andre barnVoksne oppsøker barn som går alene
Barna inviterer andre barn inn i lekVoksne hjelper barn inn i lek
Barna viser omsorg ovenfor hverandreVoksne er tilstede der barna leker for å sikre at alle har det bra
Barna kommer til voksne når de trenger omsorg og trøst, eller hjelp til å løse konflikterVoksne sier ifra til barna hvis de hører eller ser uønskede kommentarer eller atferd
Barna behandler hverandre med respekt uten å kommentere nedsettende om hverandreVoksne evaluerer samspill og relasjon mellom barn og voksne gjennom systematisk kartlegging og bruk av relasjonssirkelen
Barna øver seg på å vise og regulere følelserVoksne observerer samspill og igangsetter tiltak dersom vi ser tegn til utestengelse eller mobbing
Barna sier ifra til en voksen dersom de observerer at noen ikke har det braVoksne varsler SFO-leder eller rektor dersom man observerer at barn ikke har et trygt og godt miljø
 Voksne benytter anledningen til å snakke med foreldrene ved henting og levering, og gir og får en liten status om dagen
Til toppen