Les Hortenbarnehagens standard for trygg tilvenning

4 De fem første dagene i barnehagen

Barnets første tid i barnehagen

Vi tilpasser tidsrammene etter barnets behov. Hvert barn skal kjenne seg trygg med sine kontaktpersoner. En god start organiseres slik at nye barn blir kjent med dagsrytmen og barnegruppen. Vi har egne rutiner for ett åringene, de aller yngste. Lengden på tilvenningen tilpasses og avtales med foreldre med utgangspunkt i barnets behov og opplevelse av trygghet.

Dag 1

Du er sammen med barnet hele tiden og har alt ansvar. Du skal bli kjent med barnehagen og kontaktpersonene. Det er satt av 2 timer første dag. Oppmøtetid avtales med barnehagen på forhånd. Før dere går hjem, oppsummeres dagen og dere avtaler tid for oppmøte neste dag.  

Dag 2

Du fortsetter å være sammen med barnet ditt hele tiden. Kontaktpersonene observerer og lærer om barnets vaner. Du støtter barnet i å utforske og etablere kontakt med andre og hjelper barnet i praktiske situasjoner som måltid og stell. Før dere går hjem, oppsummeres dagen og dere avtaler tid for oppmøte neste dag.  

Dag 3

Kontaktpersonene tar over noen oppgaver, men du er fortsatt til stede for barnet ditt. La barnet utforske mer på egen hånd, men vær tilgjengelig for støtte. Kontaktpersonene kan overta rutinesituasjoner som stell, måltid og legging. Før dere går hjem, oppsummeres dagen og dere avtaler tid for oppmøte neste dag. 

Dag 4

Du overlater mer ansvar til kontaktpersonene, men du er i nærheten. Hold deg i bakgrunnen og la barnet søke støtte fra ansatte og andre barn. Kontaktpersonene tar hovedansvar for barnet i lek og rutine situasjoner. 

Dag 5

Kontaktpersonene tar det meste av ansvaret. Du er i nærheten, men holder deg i bakgrunnen. Barnet skal ha mest mulig kontakt med kontaktpersonene og andre barn. Hvis barnet er komfortabelt, kan du forlate avdelingen en kort stund etter avtale med kontaktpersonene.

Til toppen