Kompetanseutvikling i barnehagene

Barnehagene i Horten skal være dynamiske organisasjoner som er i kontinuerlig utvikling. For å få dette til må det satses på ulike kompetanseutviklingstiltak. Kunnskap om barns utvikling og læringsstrategier er avgjørende for å kunne drive en pedagogisk virksomhet som gir alle barn gode leke-, læring og utviklingsmuligheter

I Horten kommune er det etablert et lokalt nettverk som er ansvarlig for å utarbeide lokal kompetanseplan i tråd med de føringene som er gitt av nasjonale myndigheter, lokale prioriteringer og gjennom behovet som fremkommer fra den enkelte barnehage.  Det lokale nettverket består av representanter fra ulike faggrupper i kommunale og private barnehager, tillitsvalgte fra aktuelle arbeidstakerorganisasjoner og fra barnehagemyndigheten.

Regional ordning for kompetanseutvikling

Regional ordning for kompetanseutvikling skal bidra til at barnehagene utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebaserte prosjekt og utviklingsarbeid. Kompetansetiltakene skal være barnehagebaserte, som betyr at tiltakene må involvere hele personalet og baseres på barnehagens reelle behov for utvikling, og ses i sammenheng med barnehagens utviklingsarbeid. 

Ordningen skal stimulere til godt samarbeid mellom alle grupper ansatte i barnehagene, barnehageeier, barnehagemyndighet, Universitetet i Sørøst-Norge, Statsforvalteren i Vestfold og Telemark, KS, PBL, arbeidstakerorganisasjonene og andre aktører på barnehagefeltet. 

Tiltakene i regional ordning skal bidra til å realisere rammeplanens intensjoner og krav, samt utvikle en høyere kompetanse i barnehagene, en mer praksisrelevant barnhagelærerutdanning og relevant forskning. Ordningen har et dobbelt formål hvor barnehagen og barnehagelærerutdanningen skal utvikle sin praksis, i samskapingsprosesser. Horten kommune samarbeider med Universitetet i Sørøst-Norge, campus Bakkenteigen. 

Målene for kompetanseordningen

  • Utjevne kvalitetsforskjeller og sikre at alle barn får gode barnehager i tråd med gjeldende styringsdokumenter.
  • Styrke barnehagen som lærende organisasjon.
  • Styrke kontakten og samarbeidet mellom barnehager, universitet og høgskolesektoren.
  • Støtte barnehagene med forskningsbasert teori og universitet og høgskolesektorene med praksiskunnskap gjennom å utvikle kompetanse sammen i lærende fellesskap.

Roller og ansvar i kompetanseutviklingen

Barnehageeier:

  • sørger for at personalet har riktig og nødvendig kompetanse
  • står fritt til å delta i regional ordning og nettverk med andre barnehager/kommuner 
  • kartlegger kompetansebehovet i egen virksomhet og lager kompetanseplan
  • utvikler lokale tiltak i egen virksomhet
  • sikrer samarbeid med relevante kompetansemiljøer og barnehagemyndigheten

Barnehagens ledelse:

  • ledelsen utvikler barnehagens praksis i tråd med ny forskningsbasert kunnskap
  • styrer leder og følger opp barnehagens endrings og utviklingsprosesser for kompetanseutvikling
  • styrer motiverer, inspirerer og legger til rette for kompetanseutvikling 
  • barnehagelærer veileder på egen avdeling
  • barnehagelærer leder refleksjons- og utviklingsarbeid i barnehagen i samarbeid med styrer

Barnehagemyndigheten:

  • påser at barna får et pedagogisk og trygt barnehagetilbud i tråd med barnehageloven 
  • utvikler kompetanseplaner i samarbeid med lokalt nettverk (kompetansegruppa).
  • oppfordre barnehager til å melde behov for kompetanseutvikling i regi av regional ordning
  • prioriterer og tildeler kompetansemidler for å ivareta kompetansebehov
  • deltar i regionale kompetansenettverk

Nyttige lenker:

Kompetanse for fremtidens barnehage

Barnehager mot 2030

USN - regional ordning for barnehagebasert kompetanseutvikling

Tilskuddsordning for lokal kompetanseutvikling i barnehage og grunnopplæring