Årsplan Rørehagen barnehage 2025-2026

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

 

I Handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder i løpet av de neste 4 årene (2022-2026):

Leke- og læringsmiljø

Mål:

·        Alle barn lærer i et lekende fellesskap

·        Leken har gode vilkår for alle barn

·        Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

Psykososialt barnehagemiljø

Mål: 

·        Alle barn har en plass i fellesskapet

·        Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø

·        Alle barn er robuste med tro på seg selv

Visjonen for alle barnehagene i Horten er «Sammen for en bærekraftig oppvekst».

I Rørehagen barnehage skal vi barnehageåret 2025-2026 spesifisere oss og jobbe med følgende målsetning:

«Den som er på reise» - en filosofisk reise gjennom barnehagelivet

Gjennom barnehageåret 2025/2026 utforsker vi det filosofiske utsagnet "den som er på reise" som et rikt og meningsfullt prosjekt, der vi ser på barnehagelivet som en kontinuerlig reise full av undring, oppdagelser og læring. Med utgangspunkt i kommunens fokusområder; «lek- og læringsmiljø» og «psykososialt barnehagemiljø» setter vi lek, trivsel og prosjektarbeid i sentrum. Leken er grunnleggende for å skape trivsel og trygghet, og er et sentralt rom for reise og utvikling. Vi legger til rette for gode lekemiljøer og fantasifulle reiser, der barna får utfolde seg og uttrykke seg med sine egne uttrykksformer. Her opplever barna og være en del av mange opplevelser som stimulerer kreativiteten og fantasien. Lek og prosjektarbeid skal gå sammen hånd i hånd, og i mindre grupper styrkes barnefellesskapet og relasjonene ytterligere. Vi stimulerer nysgjerrigheten og utvider forståelsen gjennom konkrete opplevelser, både på små og store reiser. Dette inkluderer fysiske turer i nærmiljøet, der vi utforsker, lærer og undrer oss over sammenhenger

Våre arbeidsmåter

Prosjektarbeid og lek

Det fysiske lekemiljøet

Mindre grupper

Prosjektarbeid er vår hovedarbeidsform, og vi jobber med dette i både små og store grupper. Gjennom å være sammen om noe felles tredje, altså barn, voksne og noe å være sammen om, så bygges relasjoner på kryss og tvers. Dette legger grunnlaget for den inkluderende leken og relasjoner i barnegruppa. Barnas frie lek skal prioriteres og gis tid og rom hver eneste dag.

 

 

Barna skal erfare sammenheng i prosjektarbeid, lek og rom, og erfare at det er innbydende og inspirerende å leke i barnehagen. Prosjekter skal leve i rommene både visuelt og fysisk. Vi skal utvikle oss på å skape estetiske og sanselige rom, hvor det finnes varierte lekemuligheter for alle barn 

 

Flere ganger i uka skal avdelingene dele seg i mindre grupper. Her får barna rom til å knytte nye vennskap og ivareta gamle, og få gode opplevelser sammen med andre. De voksne får mulighet til å være enda tettere på, for å jobbe med relasjoner, sosial kompetanse og prosjektarbeid

 

Rørehagens visjon:

Lekende læring i et omsorgsfullt fellesskap

For at visjonen vår skal leve i praksis er vi opptatt av:

-          Voksenrollen – det viktigste for å kunne være trygg
Voksne som ser, hører og respekterer alle barn. Voksne som tar barn på alvor og ser hvert enkelt barn som en viktige tilhørere i fellesskapet. Omsorgsfulle voksne som er rause, som har et fang når det trengs. Voksne som skaper et fellesskap, der det er naturlig at vi er ulike og at vi er alle like mye verdt. Voksne som sammen med barna gjennom lek, humor, latter og glede, med et fokus på et felles tredje skaper fellesskap, trygghet og glede.

-          Lek – det viktigste for barns trivsel 
Barn lærer gjennom å leke. Barn lærer gjennom å undre seg sammen med andre barn. De voksne er deltagende og legger til rette for at aktivitetene gjennom dagen inneholder opplevelser og erfaringer som de kan bygge videre på i leken. Vi bruker lek og prosjektarbeid for å sikre at barnas stemme kommer frem. Leken prioriteres; for sin egen verdi, for felleskap, for glede, samhold og læring.

-          Trygghet - det viktigste for å kunne lære
Trygghet skapes gjennom tilstedeværende, deltagende og omsorgsfulle voksne som har fokus på og tilrettelegger for at barna skal knytte vennskap, danne relasjoner, og at alle er inkludert i fellesskapet.

Til toppen