Årsplan Gartnerløkka barnehage 2025-2026

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

I Handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder i løpet av de neste tre årene (2022-2026): 

Psykososialt barnehagemiljø

Leke- og læringsmiljø

Psykososialt barnehagemiljø

Hovedmål

  • Alle barn har en plass i fellesskapet
  • Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø
  • Alle barn er robuste med tro på seg selv

Delmål

  • Personalet arbeider systematisk for å sikre innenforskap
  • Alle barn medvirker i demokratiske leke- og læringsprosesser
  • Foreldremedvirkning er en viktig ressurs i relasjonsarbeidet
  • Gjennom trygge relasjoner blir alle barn sett, hørt og anerkjent
  • Handlingsveilederen om Psykososialt barnehagemiljø implementeres
  • Barn utvikler strategier for å mestre medgang og motgang

Fokusområde 2025-2026

Voksnes rolle

Kjennetegn for måloppnåelse

  • Vi legger til rette for lek i mindre grupper
  • Vi skaper felles opplevelser som inspirasjon til lek
  • Vi er barnas støttespillere
  • Vi har gode samtaler

Leke- og læringsmiljø

Hovedmål:

  • Alle barn lærer i et lekende felleskap
  • Leken har gode vilkår for alle barn
  • Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

Delmål:

  • Personalet tar utgangspunkt i barnas ressurser og interesser og bruker pedagogisk dokumentasjon i utviklingen av barnehagens innhold
  • Gode læringsprosesser skjer gjennom deltakelse i lek og prosjektarbeid
  • Alle barn møter kreative, inspirerende og mangfoldige leke- og læringsmiljøer
  • Personalet tilrettelegger for barnas deltakelse i leken
  • Barna møter dynamiske lekemiljøer inne og ute
  • Personalet er aktive deltakere som skaper tid og rom for lek på barns premisser
  • Alle barn får støtte i sin språkutvikling og kommunikative uttrykk
  • Personalet har kunnskap om språkstimulering

Fokusområder 2025-2026

Dynamiske lekemiljøer.

Kjennetegn for måloppnåelse

  • Vi bruker prosjektarbeid som arbeidsmåte
  • Vi tilrettelegger for et godt lekemiljø
  • Vi er aktivt til stede fysisk og mentalt i lek med barna
  • Vi har kunnskap om alternativ supplerende kommunikasjon (ASK)

Gartnerløkkas visjon

Gartnerløkka barnehages visjon er «Sammen om en god barndom!». 

Dette vil være synlig i det daglige arbeidet der vi fletter sammen visjon, fokusområder og rammeplanens fagområder sammen i ulike aktiviteter, turer og liknende. Alle aktivitetene vil komme til uttrykk i ukeplanene og periodeplanene for barnehagen.

Mål:

  • Respekt: Med en god og åpen kommunikasjon tar vi barnet, foresatte og medarbeider på alvor.
  • Tillit: Barnet, foresatte og medarbeider skal oppleve en kultur preget av støtte, veiledning og omsorg.
  • Forutsigbarhet: Vi er tydelige voksne med felles regler og vi har en rød tråd gjennom barnas tid i barnehagen. En forutsigbar dagsrytme som bidrar til å gi barnet, foresatte og personalet en oversikt over barnehagehverdagen.
  • Stabilitet: Nøye planlagte barnegrupper der vi møter hvert enkelt barns behov med en personalgruppe som utfyller hverandre

Personalets holdninger, verdier, kompetanse samt et nært samarbeid med foresatte er avgjørende for kvaliteten på barnehagetilbudet. Vi er opptatt av samspillet mellom barn – barn, barn – voksen og voksen – voksen.

I Gartnerløkka barnehage ønsker vi et klima som preges av voksne som møter barna med oppriktig interesse, og hvor de voksne ønsker å skape en god og trygg barnehagehverdag for barna og seg selv.

Trygghet handler også om et personale som er både bevisste og tydelige i egen yrkesrolle og trygge på egen kompetanse, og dermed også kan gi felles og trygge grenser for barna. Personalet i Gartnerløkka barnehage arbeider kontinuerlig med å fremme positive handlinger som motvirker avvisning, mobbing og vold. Vi arbeider aktivt med å ivareta barnehagens fellesskap, samtidig som vi støtter og tar hensyn til det enkelte barns behov ut fra barnets alder, modning, utvikling og funksjonsnivå. 

Vi ønsker at dagliglivet i Gartnerløkka barnehage skal bære preg av et samvær hvor personalet aktivt lytter, støtter og utfordrer barna. Vi møter barna med respekt, anerkjenner og tar barnas følelser på alvor. Slik ønsker personalet å medvirke til at hvert enkelt barns individualitet og behov for selvutfoldelse kan skje i trygghet og innenfor fellesskapets normer og regler.

Latter, plaster, fryd og gråt går hånd i hånd. Alle våre opplevelser er med på å forme vår barndom og vår fremtid. 

Til toppen