11 Overganger
Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet opplever trygghet i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet blir kjent, etablerer gode relasjoner til personalet og til andre barn.
Hjem – barnehage
Nye barn og foreldre blir invitert til å komme på besøk til barnehagen for å bli kjent. Vi har et eget foreldremøte for nye foreldre i juni, der vi deler informasjon og avtaler oppstarten i august. I Horten praktiserer vi foreldreaktiv tilvenning. Dette innebærer opptil 5 besøksdager i forkant av oppstart, og at foreldrene er svært aktive i fem dager ved tilvenning. I august gjennomføres en oppstartssamtale med alle nye foreldre, etter en felles mal i Horten. Vi vil i denne perioden og gjennom oppstartsamtalen få et godt innblikk i både hjemmemiljø nettverk, rutiner og eventuelle utfordringer, slik at vi kan gjøre tilvenningen og videre opphold i barnehagen så godt som mulig.
Trygg tilvenning i Hortens barnehager
Innad i barnehagen
I juni måned gjennomføres besøk med lek og samling på nye avdelinger også for de barna som skal bytte barnegruppe. De blir kjent med nytt personal som de skal være sammen med. Pedagogene har overføringssamtaler om barna som bytter avdeling.
Barnehage, hjem og skole
Kommunen har en overordnet plan for samarbeid og sammenheng barnehage, hjem, skole og SFO. Planen omfatter alle barn, foreldre, barnehager og skoler i Horten.
Skolestarter gruppa i Blåbærlyngen barnehage kalles Veterangruppa. I år har vi 19 skolestartere på avdeling Veslefrikk. Veteranene bruker jevnlig grillhytta og idrettsanlegget på Skoppum. Det jobbes med fagområdene, psykologisk førstehjelp, vennskap, prosjektarbeid og trafikkopplæring. Veteranene får tilbud om vanntilvenning.
Det er Lysheim skole som er vår samarbeidsskole. Når barn skal starte på andre skoler, tar vi kontakt med den enkelte skole for samarbeid. På høsten legges en plan for samarbeid med skolen om våren. Etter nyttår veksler vi på å samarbeide med 1. klasse og 4. klasse. Veteranene er på besøk på skolen og klassene kommer på besøk hit, og vi går på tur sammen. 4. klasse som skal være faddere er i barnehagen og leser for veteranene. Det er også viktig at barna blir kjent med SFO, siden de fleste barna skal gå der.