Årsplan Blåbærlyngen barnehage 2025-2026

9 Barnehagens visjon, mål og fokusområder

Psykososialt barnehagemiljø

Mål 1: Alle barn har en plass i fellesskapet

Barnets perspektiv:

  • Jeg har noen å leke med
  • Jeg opplever at mine meninger har betydning
  • Jeg deltar i fellesskapet og får erfaringer sammen med andre

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi legger til rette for lek i mindre grupper
  • Vi har systemer som sikrer hvert barns stemme
  • Vi skaper felles opplevelser som inspirasjon til lek

Mål 2: Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø

Barnets perspektiv:

  • Jeg synes det er gøy å leke i barnehagen
  • Jeg har trygge voksne som ser meg og vet hva jeg trenger
  • Jeg er en god venn
  • Vi tilrettelegger for medvirkning gjennom prosjektarbeid

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi skaper et inkluderende barnehagemiljø
  • Vi er barnas støttespillere
  • Vi lar alle barn få delta i store og små fellesskap
  • Vi har gode samtaler

Mål 3: Alle barn er robuste med tro på seg selv

Barnets perspektiv:

  • Jeg vet hva som forventes av meg, og aksepterer at noe kan bli annerledes
  • Jeg kan ytre mine meninger, stille spørsmål og det er rom for mine følelser
  • Jeg er en del av et fellesskap der det er trygt og godt å prøve og feile

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi har en autoritativ tilnærming med fokus på trygge rammer
  • Vi støtter barn i deres følelsesregulering
  • Vi er trygge rollemodeller i å prøve nye ting, stille spørsmål og ta risiko

Inkluderende leke- og læringsmiljø

Mål 1: Alle barn lærer i et lekende fellesskap

Barnets perspektiv:

  • Jeg møter voksne som skaper meningsfylte, lekende og spennende innhold i min hverdag
  • Jeg opplever at mine ideer og innspill er viktig for fellesskapet
  • Jeg erfarer at andre barn vil leke med meg og jeg utvikler sosial kompetanse

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi bruker prosjektarbeid som arbeidsmåte
  • Vi er lydhøre, engasjerte og tilstedeværende voksne
  • Vi har kunnskap om hvordan vi tilrettelegger for et godt lekemiljø

Mål 2: Leken har gode vilkår for alle barn

Barnets perspektiv:

  • Jeg opplever at den voksne støtter, tolker og forstår
  • Jeg kan velge ulike leker å leke med i barnehagen
  • Jeg er med å medvirke i felles opplevelser

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi har god kunnskap om vennskap og relasjoner
  • Vi utvikler fleksible lekemiljøer basert på barnas uttrykk
  • Vi bidrar til at barn får felles erfaringer slik at de kan være sammen med noen i leken
  • Vi er aktivt tilstede fysisk og mentalt i lek med barn

Mål 3. Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

Barnets perspektiv:

  • Jeg er trygg på at de voksne lytter til meg og støtter meg i min kommunikasjon med andre
  • Jeg har mulighet til å kommunisere på den måten jeg mestrer og har behov for

Kjennetegn på god praksis:

  • Vi har voksne som har god kunnskap om morsmålets betydning
  • Vi har kunnskap om alternativ supplerende kommunikasjon som en naturlig del av det dynamiske språkmiljøet
  • Vi har voksne som lytter til, tolker og forstår barns uttrykk

Prosjektarbeid 2025-26

Dette året har vi valgt å tilnærme oss prosjektarbeid på en litt ny måte. Det var viktig for Blåbærlyngen å få med seg alle ansatte, og at hele personalgruppen ble engasjert og fikk en opplevelse av å delta og bidra med sine ressurser. På bakgrunn av avdelingsvis evaluering og innspill om neste år, så har vi gått bort fra at en bok er det som styrer, men at det er et bilde. Vi har tatt utgangspunkt i et bilde av en gård som lå i nærmiljøet i gamle dager. Dette og overskriften «Det var en gang……» skal være vårt felles utgangspunkt. Vårt prosjekt skal styrke fellesskapet i barnehagen. Det gir erfaringer og et felles tredje, som barna bruker i lek. Vi deler i mindre grupper, både ute og inne. I disse situasjonene er det vekt på kontinuitet, samtale, ro, nærhet og tid.

Det at barna og de ansatte får mulighet til å utvikle dette sammen, skaper en unik tilnærming som åpner for mye spennende. Det vil ta ulike veier på avdelingene. Det blir jobbet med spor, markører og figurer. Barnehagelærerne på hver avdeling har et hovedansvar for å holde i prosjektet, og ta med seg det de jobber med inn i felles pedagogmøter og avdelingsmøter. Vi skal bruke det fysiske rommet som et pedagogisk virkemiddel. Det blir innredet og ominnredet i samarbeid mellom barn og personalet, etter som prosjektet skrider frem. Dokumentasjonen skal fortelle historien så barna kan gjenkjenne den, og gis mulighet til å reflektere sammen med andre barn og personalet over det de ser.   

 

Til toppen