Årsplan Bjørnestien barnehage 2025-2026

10 Overganger

OVERGANGER

«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygt i barnehagen og i overganger til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet er trygt i barnehagen og i overgangene til nye arenaer. Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn» (Rammeplan 2017).

Hjem – barnehage - Trygg tilvenning

«Barnehagen skal i samarbeid med foreldrene legge til rette for at barnet er trygt i barnehagen og i overganger til nye arenaer». (Rammeplan 2017). Den første og viktigste overgangen skjer mellom hjemmet og barnehagen. Foreldrene representerer trygghet for barnet i overgangen mellom hjem og barnehage. Her er hvordan vi i Bjørnestien organiserer tilvenningen:

  • Foreldremøte for nye foreldre i juni før oppstart
  • Besøksdager for nye barn før sommerferien
  • Foreldreaktiv tilvenning - foreldrene som «brobygger» inn i barnehagen:

Foreldrene er med barna på besøksdager og de første dagene, gradvis blir barn og personale kjent, samtidig som foreldrene er der og er den trygge basen for barna. Tett dialog er avgjørende for godt samarbeid om barnet, barnets rutiner, interesser, styrker og utfordringer. Startsamtale gjennomføres med pedagog og foreldre i løpet av de første ukene. 

Trygg tilvenning i Horten kommune

Innad i barnehagen

«Barnehagen skal tilpasse rutiner og organisere tid og rom slik at barnet får tid til å bli kjent, etablere relasjoner og knytte seg til personalet og til andre barn» (Rammeplanen 2017). Barnet vil i Bjørnestien møte en eller flere overganger mellom avdelinger i løpet av årene i barnehagen. Barn, foreldre og ansatte får mulighet til å bli kjent før sommeren og overgangen skal bli så god og trygg som mulig. De yngste barna er færre barn i gruppa og flere ansatte, etter hvert som barna fyller tre år vil gruppa bli større og antall ansatte gå ned. I denne overgangen er det flere møtepunkter for barn og ansatte på ny avdeling. Ved bytte av pedagogiske ledere vil det være interne overføringsmøter for å sikre informasjonen mellom avdelingene. Gjennom hele året vil et tettere samarbeid mellom avdelinger være med på å gjøre overgangene lettere. Pedagogene har overføringssamtaler om barna som bytter avdeling. 

Barnehage-hjem-skole

Horten kommune har en overordnet veileder for samarbeidet og sammenheng hjem, barnehage, SFO og skole. Planen omfatter alle barn, foreldre, barnehager og skoler. Barnehagen skal i samarbeid med skolene legge til rette for barns overgang fra barnehage til skole, dette samarbeidet skal skje i nært samarbeidet med barnets hjem.

Skolestartergruppa i Bjørnestien barnehage har i noen år hatt navnet Kråkene, det er årets skolestartere som velger navn på gruppa. I år har vi 30 skolestartere som er fordelt på 3 avdelinger. Barna sogner til flere ulike barneskoler. Det siste halvåret i barnehagen møtes Kråkene på tvers i mindre grupper 1 til 2 dager i uka for lek, samvær og aktiviteter. Kråkegruppa får tilbud om vanntilvenning i basseng.

Til toppen