Årsplan Bjørnestien barnehage 2025-2026

2 Evaluering av fjorårets årsplan

Barnehagen skal jevnlig vurdere det pedagogiske arbeidet. Det betyr at det pedagogiske arbeidet skal beskrives, analyseres, vurderes og evalueres ut fra barnehagens planer, barnehageloven og rammeplan for barnehagen (Rammeplan 2017).

Personalets refleksjoner over det pedagogiske arbeidet

Vi i Bjørnestien jobber for at årsplanen skal være et levende arbeidsdokument, dette gjør vi gjennom å løfte praksis, reflektere ut ifra teori, styringsdokumenter, årsplan, innsamlet dokumentasjon og innspill fra barna. Hovedmålene i Hortensbarnehagen og Bjørnestiens mål og visjon ses i sammenheng med våre arbeidsmåter. Lek, leke- og læringsmiljø og inkluderende fellesskap vil være overordnet for vårt arbeid også dette barnehageåret. Tiltakene i det pedagogiske arbeidet forbedres og videreutvikles hvert år. Dette barnehageåret har vi i Bjørnestien hatt spesielt fokus på voksenrollen og relasjonskompetanse gjennom å synliggjøre dette i kjennetegn for god pedagogisk praksis. Disse kjennetegnene for god pedagogisk praksis vil ytterligere spisses og konkretiseres i årets årsplan. Dette barnehageåret har vi jobbet med og hatt fokus på hvordan vi som personale kan bli enda bedre i samspill med barna. Vi har øvd oss på å stille åpne spørsmål og ha en mer undrende tilnærming i møte med barna. Dette er noe vi vil ta med oss og jobbe mer med. Vi reflekterer, lærer og utvikler oss gjennom de erfaringene vi gjør.

 Etter årets evalueringer og vurderinger har vi gjort noen endringer i vår måte å planlegge på i hverdagen. Barnehagen skal være en lærende organisasjon hvor målet er å ha et miljø hvor alle ansatte er engasjert i egen læring, hvor vi kontinuerlig reflekterer over egen praksis, deler erfaring og jobber aktivt med å utvikle egen og barnehagens kompetanse for å bedre å tilpasse tilbudet til barna. Periodeplan har vært både vårt arbeidsdokument, men også informasjon ut til foreldre/foresatte. Fra dette barnehageåret utvikler vi i Bjørnesien prosessplan som et internt verktøy i den pedagogiske planleggingen. Visma-appen er kommunikasjonsverktøyet til foreldre/foresatte, hvor informasjonen skjer gjennom beskjeder og ukesbrev.

Barnas stemme

Barns tanker, ideer og innspill er viktig i lek, aktiviteter og prosjektarbeid. Vi snakker med barna, tolker deres uttrykk og er lydhøre for deres innspill. Barna gir signaler og innspill både verbalt og nonverbalt. Foreldrene gir også barnehagen tilbakemeldinger på barnas trivsel og utvikling, disse innspillene tas med inn i det pedagogiske arbeidet. Gjennom å øve oss i møte med barna på de gode og åpne spørsmålene, gi barna tid til respons og gjennom å ha en undrende tilnærming, har vi gjort oss noen erfaringer som vi ønsker å ta med oss videre dette barnehageåret.

 

«Vi tror vi snakker med barn, men barna selv opplever ofte at vi ikke snakker ordentlig med dem» (Imenes KORUS sør)

Til toppen