Årsplan Bjørnestien barnehage 2025-2026

3 Barnehagens verdigrunnlag

Barnehagens verdigrunnlag skal formidles, praktiseres og oppleves i alle deler av barnehagens pedagogiske arbeid. Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barnehagens samfunnsmandat er, i samarbeid og forståelse med hjemmet, å ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling (Rammeplan 2017).

I handlingsplan for Hortensbarnehagen skal alle barnehagene arbeide med følgende fokusområder frem til 2026:

Leke- og læringsmiljø:

  • Alle barn lærer i et lekende fellesskap
  • Leken har gode vilkår for alle barn
  • Alle barn er en del av et rikt språkmiljø

Psykososialt barnehagemiljø:

  • Alle barn har en plass i fellesskapet
  • Alle barn har et trygt og godt barnehagemiljø
  • Alle barn er robuste med tro på seg selv

Visjon og verdigrunnlag

Vi har et uttalt mål om at alle barn skal få oppleve og dele erfaringer og felles glede. Det er viktig at akkurat du kommer i barnehagen og at de andre barna på avdelingen blir glade for å se deg. Leken er barnets viktigste uttrykksmåte og væremåte, derfor får og har leken en stor og sentral plass i vår barnehage. Vi i Bjørnestien skal bidra til at alle barn får en barndom preget av trivsel, tilhørighet, vennskap og lek. Vår visjon er:

«KOM OG LEK MED OSS»

 

«Rammeplanen sier at barnehagen skal tilpasse det allmennpedagogiske tilbudet etter barnas behov og forutsetninger, også når noen barn har behov for ekstra støtte i kortere eller lengre perioder. Barnehagen skal sørge for at barn som trenger ekstra støtte, tidlig får den sosiale, pedagogiske og/eller fysiske tilretteleggingen som er nødvendig for å gi barnet et inkluderende og likeverdig tilbud» (Udir.no).

I Bjørnestien er alle barn en del av fellesskapet på avdelingen. Vår filosofi er at «Det som er nødvendig for noen er bra for alle!» All tilrettelegging skjer i det allmennpedagogiske. Spesialpedagogisk hjelp og ekstra støtte gis i små og større fellesskap. Alle de 161 barna i Bjørnestien skal oppleve å være unik, verdifull og en betydningsfull del av fellesskapet. Det å være ulike og ha ulike behov anerkjennes og er en naturlig del i Bjørnestien barnehage. Barna skal være en del av et fellesskap hvor deres innspill og signaler får komme til uttrykk gjennom demokratiske prosesser preget av respekt og likeverd. Bærekraftig oppvekst sees i sammenheng med hvordan vi alle skal inkluderes og mestre våre liv. Barna skal medvirke og kjenne på å ha innflytelse på eget liv. Barnehagen skal være helsefremmende, ha en forebyggende funksjon og bidra til å utjevne sosiale forskjeller. Barna skal støttes i motgang og konflikter og få utfordringer som er tilpasset den enkelte.

Mål i Bjørnestien barnehage

Inkluderende leke og læringsmiljø

  • Alle barn skal oppleve og erfare å ha noen å være sammen med og noen å være viktig for
  • Alle barn skal ha et trygt og godt barnehagemiljø
  • Alle barn skal verdsettes ut ifra den de er
  • Alle barn skal få ta del i fellesskapet

Språkmiljø i barnehagen

  • Alle barn skal være en del av et rikt språkmiljø
  • Alle barn skal få mulighet til å uttrykke seg og kommunisere på sin måte
  • Alle barn har rett til å bli hørt, ha meninger - medvirkning

Tiltak for å nå målene:

1. Utvikle personalets relasjonskompetanse med fokus på en lyttende og undrende væremåte

  • I Bjørnestien skal vi være til stede og engasjert gjennom å vise genuin interesse for barna, lytte aktivt til det de sier og respondere på deres initiativ
  • I Bjørnestien skal vi være en trygg havn for barna, vise omsorg og gi dem rom til å utforske og uttrykke seg.
  • I Bjørnestien skal vi hjelpe barna å sette ord på følelser, både positive og negative, og anerkjenne deres opplevelser (anerkjenne og validere følelser)
  • I Bjørnestien skal vi skape positivt klima gjennom å ha fysisk nærhet til barna, vise varme, vennlighet, respekt og sensitivitet (inntoning).
  • I Bjørnestien skal vi være pålogga, deltagende og engasjerte rollemodeller som tror på det kompetente barnet.
  • I Bjørnestien setter vi ord på det vi ser i samspill og aktivitet med barna, vi gjentar, utvider og venter på respons (gir barnet tid til respons).
  • I Bjørnestien skal vi ha en leken væremåte, med bevissthet om de ulike rollene vi kan ha i møte med barnas lek (F.eks: veilede, støtte, følge barnas initiativ, delta på barnas premisser).

2. Utvikle prosessplan med fokus på prosjektarbeid som vår arbeidsmåte. 

  • I Bjørnestien skal vi legge til rette for positivt samspill gjennom å planlegge barnehagedagen på en måte som fremmer samarbeid, vennskap og inkludering.
  • I Bjørnestien skal vi reflektere over egen praksis gjennom observasjon og dokumentasjon (barnehagen som en lærende organisasjon, Rammeplan 2017).
  • I Bjørnestien skal vi samarbeide til beste for barna.
  • I Bjørnestien skal barns medvirkning være synlig i det pedagogiske arbeidet og i den pedagogiske dokumentasjonen.  
Til toppen